Tidigare har vi tittat vi på ett antal funktioner som ni hotellägare kommer tycka är helt ovärderliga i ett marknadsledande hotellbokningssystem (PMS). Nu ska vi titta på vad en Channel Manager (kanalhanterare) är för något. Vi ska se hur den får in alla bokningar automatiskt till ert hotellbokningssystem och ger er en integrerad totallösning för full kontroll på er beläggning.

Vad är en Channel Manager (kanalhanterare)?

Kanaler är webbplatser som tillåter era gäster att boka hotellrum online. Detta kan vara via er egen webbplats eller så kan det vara via en av de många OTAs (online resebyråer) som existerar. Ni har förmodligen hört talas om OTAs som Booking.com, Expedia och Airbnb men troligtvis inte hört talas om Ctrip som är Kinas mest populära reseplattform eller makemytrip.com som är väldigt populär i Indien.

Vissa Channel Managers erbjuder även anslutningar till GDS eller Global Distribution System. Här samlas data av ett centraliserat bokningssystem som Apollo, Amadeus, Galileo, Pegasus, Sabre eller Worldspan. Det är ett enda system som är utformat för att ge resebyråer tillgång till reseinformation från hotell, flygbolag, hyrbilar osv.

Varför behöver vi en

Även om ni bara är anslutna till en kanal kan det ta mycket tid att manuellt överföra bokningar som ni tog emot via kanalen till ert hotellbokningssystem. På grund av den tid det tar att manuellt synkronisera era bokningar så ökar det också risken för dubbelbokningar/överbokningar. Det är här en Channel Manager kan hjälpa till. När ni har ställt in den kommer bokningar från alla anslutna kanaler automatiskt, och nästan direkt, att föras över till ert hotellbokningssystem. Detta sparar tid, pengar och problem. Vi har sammanfattat fördelarna nedan:

  • Eliminera dubbelbokningar/överbokningar. Varje hotellchef i branschen känner till den frustration och det kaos som uppstår när det inträffar. En Channel Manager tar emot bokningen och kommunicerar med övriga kanaler om att rummet inte längre är tillgängligt vilket minimerar risken för en dubbelbokning.
  • Manuella uppdateringar är ett enormt slöseri på er viktigaste resurs, tid. En Channel Manager automatiserar processen vilket ger er tid för andra uppgifter.
  • Anslut till fler kanaler. Som vi redan nämnt finns det bokstavligen hundratals kanaler därute. En Channel Manager tillåter en hotellägare att ansluta till en global publik.
  • Mer intäkter. Ni kommer att märka en exponentiell ökning av bokningar eftersom priser och tillgänglighet kan hanteras på många plattformar samtidigt.
  • Synlighet. Resenärer besöker ofta upp till ett dussin bokningswebbplatser innan de gör sitt slutliga val. Så att finnas på flera kanaler ökar synligheten och ger ett mer bestående intryck. Om en potentiell gäst dessutom gillar var de ser på kanalerna besöker de ofta hotellets webbplats, vilket ökar möjligheten till direktbokningar. Läs mer om detta i vår blog:
  • Enkel användning. Ett hotellbokningssystem (PMS) med inbyggd Channel Manager maximerar effektiviteten genom att organisera processer så att de kräver lite eller ingen manuell arbetskraft.

Vilka funktioner ska jag leta efter?

Kostnad

Det är uppenbart en det är en viktig sak. Ni måste vara säkra på att ert slutgiltiga val passar er budget. Se till att priset ni får inkluderar anslutningar till de kanaler ni är intresserade av att ansluta till. Vissa Channel Managers erbjuder bara några anslutningar till ett visst pris. Andra tar ut lite eller ingen månadsavgift men tar istället en provisionsbaserad avgift. Så bestäm er för vad som passar er budget bäst. Provisionsbaserade avgifter blir ofta mycket dyrare i längden än att betala en månadsavgift.

Integration med hotellbokningssystemet (PMS)

Om ni använder ett hotellbokningssystem, se till att er Channel Manager erbjuder fullständig integration med er PMS så att ni kan känna er helt säkra på att bokningsprocessen är automatiserad och effektiviserad. Bäst är om hotellbokningssystemet och den Channel Manager ni tänker använda utvecklas av samma företag så att integrationen fortsätter ha fullt stöd. Det kommer också att innebära att ni kan få tillgång till båda tjänsterna via samma gränssnitt.

Betalningsmetoder

Undersök de betalningssystem som används och hur de hanterar kundinformation. I en tidigare artikel diskuterade vi GDPR (Allmänna dataskyddsförordningen) och hur det snart kommer att påverka företag över hela världen eftersom reglerna börjar gälla denna månad (maj 2018). Alla tredje parter har tillgång till känslig information och de nya reglerna kräver att ni känner till de processer som används för att hantera era gästers data.

Integration med kanaler

Frågor att ställa till er Channel Manager: Vilka kanaler finns tillgängliga via deras Channel Manager och hur väl integrerade är de? Är kanalerna anslutna via XML eller iCal (XML är mer tillförlitligt)? Används kanalens senaste API? Kanaler fortsätter att förbättra hur de ansluter till Channel Managers så det är värt att ställa dessa frågor för att se till de fortsätter att förbättra sina anslutningar till kanalerna.

Enkel användning

Se till att gränssnittet är användarvänligt och ger er och ert team ett system som kan användas av alla, oavsett deras datorkunskaper. Kan Channel Manager hanteras helt av det hotellbokningssystem ni valt? Om så är fallet blir inlärningskurvan mycket lättare för alla involverade.

Support och utbildning

Se till att er leverantör erbjuder omfattande support, helst 24/7. Fråga om support ingår, och om inte, vilka avgifter som gäller. Ta reda på vilken utbildning som finns tillgänglig. Har de exempelvideor, support på plats eller via fjärranslutning? Först bestämmer ni vilken metod som är mest bekväm och kostnadseffektiv för ert företag.

Om ni vill lära er mer om Sirvoys hotellbokningssystem (PMS) och inbyggda Channel Manager lösning så är ni välkommen att kontakta vårt supportteam eller varför inte pröva vår kostnadsfria testperiod för att se hur vårt system gynnar ert företag?

Del 1 – Hur man väljer ett hotellbokningssystem (PMS) 2018

Del 2 – Hur man väljer ett hotellbokningssystem (PMS) 2018