Hur man väljer ett hotellbokningssystem (PMS) 2018

23 april 2018 23:19 CEST

Vilken av dessa är du?

Det verkar som det finns två olika typer av hotellägare där ute. En som regelbundet slänger sig med uttryck som teknik, trådlös, molnbaserad, integrerad och mjukvara. Och en annan vars ordförråd innehåller ord och uttryck som ”på den gamla goda tiden”, manuell, analog, traditionell och antagligen utmattad! En rapport från Software Advice  2015, visade att 25% av ägare av boendeanläggningar fortfarande använder papper och penna för att registrera viktig information och så många som 16% har inget system alls.

Det kan vara svårt att tro att hotellägare fortfarande använder föråldrade metoder (eller inga metoder alls!) för att hantera sina anläggningar men det är egentligen inte så överraskande. Många presumtiva kunder är skeptiska till att ett hotellbokningssystem (Property Management System) verkligen kan göra jobbet bättre än de kan och föredrar analoga metoder som de tycker är säkrare och mer tillförlitliga. Men orsaken till tveksamheten beror ofta på missuppfattningar om nuvarande programvaror och brist på teknisk kunskap.

Hänga med i en bransch som snabbt ändras

Det är knappast förvånande att denna brist på insikt existerar. De flesta hotellägare erkänner att de inte har så mycket tid över. Tanken på att lära sig tekniska termer, undersöka nya programvaror och träna personalen för att börja använda nya metoder känns som en omöjlig dröm. Men med tålamod och lite ansträngning kan hotellägare hitta inspiration i ny teknik och få mer tid över. Ja, jag sa: ”mer tid över”, till andra sysslor.

För alla hotellägare som är redo att hoppa på det digitala tåget, eller de som tänker förändra och förbättra ett existerande system, kommer vi att fördjupa oss i vad ett hotellbokningssystem kan erbjuda idag. Vi tar en djupgående titt på den teknik som finns tillgänglig och hur det kan hjälpa er att nyttja den fulla potentialen i er verksamhet.

I denna serie på två delar visar vi hur ett system som Sirvoy kan vara till hjälp. Vilka funktioner behöver en hotellägare och vilka behöver man inte? Det kan vara lätt att falla i den bekväma fällan att bara använda en liten del av funktionerna som finns tillgängliga i ett PMS-system så vi ska försöka göra vårt bästa i att förklara hur man väljer system och hur ni får ut mesta möjliga av det hotellbokningssystemet när ni vill ha det.

Hur man väljer ett hotellbokningssystem (PMS)

Det är otroligt många funktioner som finns tillgängliga för en PMS år 2018 och det är nästan omöjligt att sammanställa en komplett lista eftersom det hela tiden kommer nya funktioner. Vi rekommenderar att ni tänker på följande när ni letar ett system.

Ett bra hotellbokningssystem ska ge er personal en översikt över vad som händer under dagen. Det sparar tid och krångel att slippa hoppa mellan skärmar för att få rätt överblick.

Se till att era bokningar uppdateras live via integrerade kanaler. Vi återkommer till mer om kanaler och integration senare men den här funktionen innebär att ni inte behöver arbeta dubbelt genom att skriva in information från kanalerna manuellt.

Det är viktigt att ni använder ett system som är enkelt att installera och lätt för alla att använda. Molnbaserat är ofta det bästa eftersom det uppdateras automatiskt och är snabbare och enklare att byta till. Det är helt nödvändigt att systemet kan användas av personal på alla nivåer så om du inte ska vara den enda användaren kan det vara värt att samråda med två medarbetare för att få deras synpunkter innan ni bestämmer er.

Det här är våra bästa tips för hotellägare som vill hitta ett onlinebaserat bokningssystem. I nästa del av den här bloggen kommer vi att titta på fyra nyckelområden som ni måste fokusera på för att kunna göra det bästa beslutet för ert företag. Dessa handlar om programvaran och dess användarvänlighet, de administrativa möjligheterna samt hur bokningar hanteras.

Del 2 – Hur man väljer ett hotellbokningssystem (PMS) 2018

Del 3 – Hur man väljer rätt Channel Manager till sitt företag