Få er verksamhet att växa med the Billboard Effect

04 september 2018 09:15 CEST

Vad är ”the Billboard Effect”?

Enligt Cornell-studien är ”the Billboard Effect” (reklamplattformseffekten) en marknadsförings- och reklamfördel som erbjuds hotell som är listade på OTAs (Online Travel Agencies) som Booking.com eller Expedia. Den fördelen innebär en ökning, inte bara i direktbokningar utan också en ökning i sökningar efter hotellet online. För att maximera ”the Billboard Effect” studerade undersökningen ett antal anläggningar som drivs av JHM hotels som listas på Expedia. Forskningen visade att hotell som listades på Expedia såg en väsentlig ökning av direkta bokningar via hotellets egna distributionskanaler. Av detta drogs slutsatsen att gäster som hittar det hotell som de föredrar på en OTA kommer då att ta sig tid att besöka webbplatsen direkt för att samla in mer detaljerad information.

Hur OTAs kan spara pengar

OTAs gör stora reklaminvesteringar för att stärka och säkerställa deras fortsatta framgång. Även om mindre hotell inte har råd med den här typen av kostnader, kan de genom att synas på dessa kanaler, använda dessa jättar för att marknadsföra sitt eget företag och indirekt dra nytta av OTAs synlighet online. I den studie som nämndes i början konstaterades det att direkta bokningar ökade med mellan 7,5 och 26 % när hotellet listades på Expedia – en väsentlig ökning av antalet reservationer.

Varför kan vår webbplats göra skillnad?

De främsta anledningarna till att en konsument kommer att ta sig tid att direkt besöka hotellets hemsida är att skaffa mer specifik information, att jämföra hotellpriserna mot OTAs och att titta på mer detaljerade bilder av anläggningen. På grund av detta är värdet av hotellets webbplats obestridligt och alla investeringar som görs här kommer med stor sannolikhet att fås tillbaka i intäkter genom fler direktbokningar.

Anpassa er webbplats för direktbokningar

Det är viktigt att se till att er webbplats domineras visuellt av professionella bilder av ert hotell, särskilt smickrande bilder på era rum. Skriv ett innehåll som är fräscht men inte för mycket text. Var detaljorienterad och se till att viktig information är inkluderad och lätt kan hittas. Eftersom konkurrenskraftig prissättning är en stor faktor för att säkra direktbokningar bör ni se till att marknadsföra alla specialerbjudanden genom att tydligt presentera dem på er hemsida. Att synas på OTA-listor är en sak, men er webbplats kommer att vara den första kontaktpunkten och bör vara användarvänlig nog för att locka era gäster att boka direkt istället för via OTA. För att göra detta måste naturligtvis er webbplats underlätta bokningar online samt också generera förtroende för betalningsprocessen via er hemsida. Det är här vi kan hjälpa till. Sirvoy har sitt eget bokningsformulär som enkelt kan läggas till på vilken webbsida som helst och eftersom det är PCI-kompatibelt så kan ni och era gäster vara säkra på att känslig information hanteras på ett säkert sätt. Ni kan läsa mer om hur vårt system kan hjälpa er att nå fler direktbokningar genom att läsa våra supportartiklar här.