Hur kan jag öka mina bokningar med sociala medier?

17 oktober 2021 16:27 CEST

I föregående artikel diskuterade vi vikten av att vårda sitt rykte på nätet. Vi kommer nu att diskutera hur du kan öka din närvaro på sociala medier på bästa sätt. Det här är dock ett väldigt stort ämne varför den här artikeln bara skrapar lite på ytan. 

Om det finns något positivt med COVID-19 skulle det möjligtvis vara att det gett dig den tid du behöver för att nyskapa och framtidssäkra din verksamhet. Ett av sätten att göra detta på är genom att öka din närvaro online.

Det finns mängder med bra artiklar om hur man drar maximal nytta av sociala medier i hotellbranschen. Vi har därför lagt till en del användbara länkar i den här artikeln.

Vad är ”sociala medier”?

Kort sagt är det varje online-plattform där personer kan få information och interagera med ett annat företag eller en annan person. Facebook, Instagram, TikTok och YouTube är exempel på detta. Utbudet är verkligen svindlande, så det är viktigt att välja de medier som är bäst för just din verksamhet. Om du fram tills nu aldrig har använt dig av sociala medier ”som företag”, börja då med en plattform och bygg sedan vidare på det. Ditt val kan påverkas av var i världen du befinner dig Men att bygga en bra Facebooksida och Twitter-flöde  är en bra början.

Här är några fakta som kan förklara sociala mediers betydelse för din verksamhet:

• 63% av de företag som använder sociala medier säger att det har gjort deras marknadsföring effektivare.

• 75% av alla användare scrollar aldrig förbi den första sidan med sökresultat. Förbättra din sök-rankning genom att kontinuerligt uppdatera dina sociala flöden. Lär dig att förstå vad SEO (sökmotoroptimering) är, eller anlita någon som kan sköta det åt dig. Läs vår tidigare artikel för mer information om detta ämne.

• Företag som bloggar har 55% fler webbplatsbesökare. Att vara aktiv är viktigt, blogga regelbundet.

Vad är en ‘Influencer’?

Det är alla som kan påverka ditt företag på ett bra eller dåligt sätt. Det finns professionella influencers, det vill säga de som får betalt genom att skapa innehåll för sina sponsorer. Men deras nytta kan vara begränsad, eftersom 90% av kunderna säger att de föredrar ”äkthet”, det vill säga riktiga kunders åsikter.

Den här artikeln handlar inte om det, utan snarare hur du kan göra dina gäster till oberoende och entusiastiska influencers  genom att ge dem en upplevelse utöver det vanliga.

Hur kan du påverka?

Känner du dig som en liten fisk i ett stort hav? Du kan sticka ut genom att vara unik och erbjuda speciella upplevelser. Ditt hotell må vara fantastiskt, men dina gäster har också valt att bo hos dig för att uppleva platsen eller staden. 

Så bli kär i din omgivning. Fyll på din kunskap om vad som gör omgivningen speciell och bli en god ambassadör.  Engagera dig med andra lokala verksamheter. Vilka konserter/evenemang planeras? Kan du sälja biljetter? Kan du ge rabatter till lokala gym, restauranger, utflykter och andra upplevelser som du och dina gäster kan njuta av?

Kort sagt, ta reda på hur du kan sticka ut från de stora kedjorna. Då kommer dina gäster att börja skriva om sina upplevelser hos dig.

Hur man publicerar på sociala medier

Instagram and Facebook är två av de största sociala medierna för hotellbranschen. Om du inte redan har gjort det, så öppna ett företagskonto hos dem.

Vad ska du skriva om? Om du inte har råd med en professionell fotograf för att visa upp din verksamhet, hitta din inre fotograf och lägg upp nästan-professionella bilder. Eller ännu bättre, be dina gäster att dela med sig av sina bästa bilder. Några av dem är säkert riktigt duktiga fotografer och kommer troligen att känna sig smickrade om du frågar. Glöm då inte att följa dem på deras sociala medier.

Dessutom bör din webbplats vara ett levande dokument och uppdateras regelbundet. Varför? Av samma anledning som varför du uppskattar en uppdaterad säsongsbetonad restaurangmeny.

Lär dig det tekniska

Förutom SEO är geosocial segmentering en ny trend som hjälper dig att nå och locka till dig nya gäster. Det låter kanske komplicerat med betyder helt enkelt att ta reda på sina nyckelkunder. Låt oss säga att du har ett litet hotell; du tillåter husdjur, och ligger i ett vindistrikt. Baserat på detta kan du rikta dig mot välbeställda par, hundälskare mellan 20-45 år. Du är helt enkelt inte inriktad på ålder utan ”livsstilar” som matchar din plats. När du är redo för detta steg finns det företag som erbjuder den här tjänsten.

Sammanfattningsvis

Det här ämnet kan kännas överväldigande, men det kan bli som en av många naturliga delar i din verksamhet. Börja smått och bygg sedan vidare. Genom att pröva dig fram kommer du att hitta det som fungerar bäst för dig. Även om du kanske till en början vill göra din egen sociala marknadsföring, så kanske du så småningom vill anlita professionell hjälp för att hantera din SEO, webbplats eller någon annan del av dina sociala medier.