Blicka framåt under 2021 – 5 strategier för att optimera din verksamhet

2020 har kallats året som var så omvälvande att det namngavs två gånger! Visst är det ett år som vi sent kommer att glömma, men utan direkt varma minnen. Vi har alla vår egen historia att berätta, någon kanske en bekymmersam, en annan en hoppfull, och trots det ”nya normala” har en stark våg av kreativitet och motståndskraft lett till nya trender, en ny början som omformar branschen. Med detta i åtanke presenteras här fem effektiva strategier för att maximera bokningar och prestera på topp under det kommande året.

Om du inte själv enkelt hittar din verksamhet på nätet, hur ska då andra kunna göra det?!

1. Annonsera och optimera din hemsida

Om du inte redan har bekantat dig med SEO är det dags att bli bekant med begreppet. SEO är en förkortning av Search Engine Optimization, som på enkel svenska blir – sökoptimering. SEO är ett samlingsnamn för de tekniker som du kan använda för att få din hemsida att synas så högt upp som möjligt på olika sökmotorers resultatlistor och att rätt personer hittar just dig. Drömmen är att vara på den första sidan på Google, Yahoo eller Bing eftersom det gör att fler kommer att besöka just din hemsida. Denna typ av trafik kallas organisk trafik. Om du inte själv enkelt hittar din verksamhet på nätet, hur ska då andra kunna göra det?!

Och vi får inte glömma SEM (Search Engine Marketing). Den stora skillnaden mellan SEM och SEO är att SEM är betalda annonser där annonsören betalar per klick medans SEO är en organisk strategi. Gick det att förstå? Okej, vi går vidare till vår andra punkt.

2. En enkel hemsida drar uppmärksamheten till sig

Tänk på din hemsida som en spegel av din verksamhet; visar den upp det du vill att besökare ska se? Många som driver hotell och liknande verksamheter ger inte hemsidan den uppmärksamhet den förtjänar, trots att det är avgörande för direktbokningar. Tänk noga på ditt val av typsnitt och färger och kom ihåg att små detaljer kan vara en nyckel. För att ge dig den hjälp du behöver kommer Sirvoy snart att släppa en gratis (ja, du hörde det rätt!), lättanvänd, webbplatsbyggare för alla som använder Sirvoy Pro. Den kommer att ta fram webbdesignern i dig! Håll utkik efter vår nya release och förbered dig på att bygga en riktigt fin hemsida.

3. Återannonsera innan de väljer någon annan

Abandonment rates – hur många som lämnar en sida innan de genomfört en komplett bokning –  ligger för närvarande på 84,63% för hotellbokningsmotorer, vilket tyder på att minst tre av fyra personer som startar bokningsprocessen av någon anledning blir distraherade (en gråtande baby, brevbäraren eller ett bättre erbjudande) och fullföljer inte. Denna statistik bör dock inte göra att du tappar hoppet om att få fler direktbokningar. Enligt Global Search Marketing är remarketing – återannonsering – en smart strategi för att få de som besökt din hemsida att ta upp kontakten igen. Det fungerar genom att betala-per-klick-annonser effektivt följer personer som besökt din hemsida, när de surfar vidare på andra webbplatser. När en kund besöker din hemsida taggas de med en speciell cookie så att du kan nå de med annonser online. Varför inte prova Google Ads eller dra större nytta av att marknadsföra din verksamhet på sociala plattformar såsom Facebook och Instagram. Låt oss titta lite närmare på det.

4. Dra nytta av sociala medier

Oavsett om vi är tekniskt kunniga eller inte så måste vi acceptera att sociala medier är här för att stanna. Att lägga ner extra energi på hur din verksamhet syns online kan ge din verksamhet en rejäl skjuts framåt. När du nu har gjort din hemsida riktigt tilltalande, hur ser du ut på sociala medier? Människor spenderar timmar på att bläddra igenom inlägg och bilder, så försök att sticka ut. Håll dig uppdaterad och utarbeta en strategi för marknadsföring som fungerar för dig. Inget socialt nätverk är det andra likt och de kan var och en tjäna sitt syfte, men det är också en sanning att Facebook och Instagram dominerar. Det är värt att dra nytta av dessa plattformar för att marknadsföra sig väl.

5. Välj rätt Channel Manager för att få fler bokningar med mindre ansträngning!

Ungefär hälften av alla hotellägare står utan en Channel Manager, något som kostar dem både tid och pengar eftersom tillgängligheten då måste uppdateras manuellt över bokningskanalerna. En Channel Manager gör det möjligt för hotell att ansluta till hundratals online-kanaler i realtid, vilket gör att hotellet syns bättre, samtidigt som risken för överbokningar är minimal. Att välja rätt Channel Manager kan vara en arbetsam process med tanke på hur många som är tillgängliga online. Av den anledningen kan det vara värt att ta en titt på en av våra tidigare bloggar, ” Hur man väljer rätt Channel Manager till sitt företag.” Tänk också på att det är viktigt att du är noggrann när du väljer bokningspartner eftersom detta kan påverka gästupplevelsen på ett positivt eller negativt sätt. Gör det till en inspirerande upplevelse för alla!