Förbered dig för turistboomen 2022

20 augusti 2021 01:29 CEST

Fångade rubriken din uppmärksamhet? Är det bara önsketänkande eller något som vår bransch måste vara förberedd på?

Som baseball-legenden Yogi Berra en gång sa: ”Det är svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden.” Detta hindrar emellertid inte en del samhällsvetare från att beskriva något som påminner om “det glada 1920-talet”, en social boom efter en lång period av krig, spanska sjukan och andra svårigheter. Då som nu vill en hel återhållen generation leva sitt liv fullt ut.

Som du säkert märkt har det skrivits mängder av artiklar om resetrender efter covid-19. Men som sagt, det är omöjligt att med säkerhet förutsäga branschen på kort och medellång sikt. Men följande vet vi säkert:

  1. Covid-19 kommer att ha ett slut eller åtminstone bli hanterbart
  2. Vardagen och arbetslivet kommer att återgå till ett ”nytt” normalt
  3. Det finns en uppdämd efterfrågan på resor

Hur kan då branschen, och i synnerhet vi små och medelstora aktörer förbereda oss för denna stora efterfrågan?

Kännare av branschen ser följande trender:

44% av resenärerna sa att deras senaste semester var för mer än ett år sedan.

77% av de tillfrågade resenärerna i en global undersökning svarade att de planerar att resa utrikes efter att de blivit vaccinerade, och 86% av dem skulle resa inrikes.

Staycations, Workcation/Flexcation, Vaxications

Trend

• 86% av de tillfrågade resenärerna i en annan undersökning svarade att de planerar för att resa inrikes efter att de vaccinerats (Tripadvisor)

Staycation är inte bara att stanna hemma, utan även att resa inrikes. Som statistiken ovan visar kommer detta troligtvis att fortsätta vara en trend under den närmaste tiden.

Workcation och dess nära släkting flexcation (en blandning av arbets- och nöjesresa)  — Under det senaste året har många blivit uppmanade att arbeta hemifrån. Eftersom covid-19-restriktioner fortfarande gäller i många länder runt om i världen kommer detta sannolikt inte att förändras förrän 2022. Det kommer inte som en överraskning att Google Analytics visar på en explosion av sökningar på uttrycket ”Workcation”. Den här typen av gäst är trött på att vara hemma, söker en förändring och vill arbeta från en annan plats. Men de handlar inte bara om arbete, de vill också kunna ha en meningsfull fritid där de hyr boende.

Vaxication är också en grej… Personer i länder där det är svårt att vaccinera sig är villiga att flyga till andra länder för att få sitt vaccin. Normalt innebär det två veckors karantän och upp till två månaders väntan för att få sin andra dos och bli godkänd för resor.

Detta kan bli en av dina gäster, som garanterat stannar länge.

Hur kan du förbereda dig?

De typer av gäster som beskrivits här ovan letar vanligtvis efter längre vistelser. De söker noggrant efter ett boende som kan ge dem följande:

• Snabbt och pålitligt internet

• Bra hygienrutiner, social distansering etc.

• Rabatter för långtidsboende

• Skrivbord, modern skärm/TV, underhållning på rummet

• Upplevelser i närområdet, utomhusaktiviteter

• Gratis frukost

• Dryck- /matkupong

• Uppgraderat rum

Vid det här laget tänker du kanske, ”Min verksamhet överlevde knappt Covid-19, och nu måste jag ta av det lilla jag har och investera i ny teknik?”.  Nja… inte nödvändigtvis.

Här är poängen … 70% eller de tillfrågade är villiga att betala extra för ett boende som har de bekvämligheter och tjänster de önskar. Med andra ord, dessa gäster letar efter ett mervärde. Om allt ett boende kan erbjuda är ett rum, kommer denna typ av gäst sannolikt att leta efter något annat, oavsett hur billigt det är.

Nu är det dags att titta närmare på din verksamhet för att se hur du kan möta dina potentiella gästers önskningar. Börja med enkla förändringar, saker som kostar väldigt lite. Kan du uppgradera ditt internet/Wi-Fi? Kan du skapa kontakter med lokala researrangörer/gym/spa för att erbjuda rabatterade paket? Picknickkorgar uppskattas alltid av de som gillar vandring. Kan du erbjuda uppgraderade rum och rabatter för längre vistelser? Gratis parkering? Gratis frukost (gratis i den mening att det “ingår” i ett högre satt rumspris – om du inte har ett kök kan du samarbeta med en lokal krögare). Bekväma arbetsytor, antingen på rummet eller i en separat del? Genom att titta närmare på din verksamhet är det troligt att du kan uppgradera ditt mervärde till en väldigt låg kostnad.

Andra saker kan innebära en del investeringar som de kan användas från år till år och vara en källa till ytterligare intäkter. Vad sägs om uthyrning av cyklar och skoters? Ett litet café eller andra bekvämligheter som en jacuzzi, bastu, ett välfyllt kylskåp på rummet, etc.

Ärligt talat, möjligheterna är obegränsade och det som krävs är sannolikt en del kreativitet från din sida för att sticka ut bland mängden. Som ett förslag, varför inte fråga dina nuvarande och tidigare gäster och låta dem ge dig förslag på vad som skulle locka dem tillbaka.

Och kom ihåg, att ge ”mervärde” till din gäst betyder inte att ge bort din vinst. 70% är villiga att betala mer för det!

Dra full nytta av ditt bokningssystem

Sirvoy kan enkelt göra en del av arbetet åt dig Det är lätt att ställa in rabatter för längre vistelser, bokningskoder, erbjuda paket, uthyrning etc. Tveka inte att kontakta oss för att få idéer. Vi har kunder över hela världen och kan ge många förslag på hur du bäst anpassar ditt bokningssystem.

Nästa månad kommer vi att ta upp…

Hur vårdar du ditt onlinerykte för att öka antalet bokningar?