Dags att börja marknadsföra sig för tiden efter Coronapandemin

28 maj 2020 23:37 CEST

Nu, flera månader in i pandemin, är den inte längre bara ett hot, utan det ”nya normala”. Men efter veckor av nedstängning ökar också människors rastlöshet och längtan efter något annat.  Vi vet alla vad som händer när man släpper en hoppressad fjäder. I samma ögonblick som trycket upphör återgår den till sin ursprungliga form. Det är omöjligt att förutsäga exakt hur människor kommer att reagera när restriktionerna lättar, men det är inte svårt att föreställa sig att många kommer att prioritera resor efter att ha varit begränsade i månader.  Rapporter visar att i länder där restriktionerna har lättats har sökningar efter boende till våren 2021 återgått till normala nivåer. 

Så hur kan du förbereda dig nu för att få din hotellverksamhet att blomstra på andra sidan pandemin? Här är sex förslag på vad du kan göra. 

Kampanjkoder, erbjudanden och deals är mycket effektivare för att fånga gästers intresse.

Marknadsför dig mot resande i närområdet

De senaste månaderna har varit stressande och tröttande för många. Därför är det inte förvånande med uppgifter som tyder på att många planerar resor närmare hemmet. Försök att optimera din hemsida för Google My Business eller samarbeta med aktörer i ditt  närområdet och skapa attraktiva paketerbjudanden som drar gäster just till dig. 

Utveckla din hemsida

Detta är något som alltid är aktuellt och nu är det kanske viktigare än någonsin. När din hemsida är snygg, ren och modern drar besökare slutsatsen att ditt hotell också är just det. Gör den intressant och informativ men samtidigt kortfattad. Kanske behöver du ta hjälp av en webbdesigner. Var beredd att spendera lite pengar om det behövs. En bra hemsida är en investering som du aldrig kommer att ångra. Kostnaderna kommer snart att täckas av ett ökat antal direkta bokningar. En viktig ingrediens till en bra hemsida är bilderna, vilket tar oss till vår nästa punkt. 

Förbättra dina bilder

Bra bilder är för hemsidan, vad pärlan är för ostronet. Bilder av stärkta lakan i ett vackert rum, en glittrande pool eller inspirerande miljöer stimulerar fantasin, skapar intresse och möjligheter. Läs gärna vår bloggartikel  om hur man tar bra hotellbilder. 

Använd dig av Google Ads

Kanske tycker du att Google Ads verkar svårt eller ointressant. Men faktum är att om du vill nå miljontals människor online är det ett nödvändigt ont. Din hemsida kan vara fantastisk, dina bilder kan vara strålande men om den bara är som en nål i en höstack blir det inte så meningsfullt. Hotellannonser innehåller ditt företagsnamn, hotellets namn, priser och lite om allt det fina som du erbjuder. Medans de stora företagen har råd med en armé av tekniker som skickligt använder ”Adwords” och driver dem högre upp i sökresultaten, kommer en mindre spelare troligtvis behöva lite hjälp. Lyckligtvis har Google också en mycket hjälpsam och kunnig Adword-support som är redo att hjälpa dig. Som ett alternativ kan du också använda dig av Sirvoys koppling till Google Ads. Läs vår artikel om hur vi kan hjälpa till att marknadsföra dig genom Google Hotel Ads.

Se över dina bokningsvillkor

Den här låter kanske konstigt, men det har aldrig varit viktigare än nu att dina gäster känner sig trygga när de bokar med dig. Krisen har visat att oavsett hur organiserade och försiktiga vi är, så kommer det alltid att finnas omständigheter utanför vår kontroll. Det är därför som icke-återbetalningsbara priser är en riktigt dålig idé. Det spelar ingen roll hur bra ditt boende är; om en resenär inte kan boka utan att veta att han kan få tillbaka sina pengar, kommer han förmodligen inte att boka alls. Vårt råd är att du tar bort alla icke-återbetalningsbara priser och andra onödiga avgifter som riskerar att skrämma bort dina gäster. 

Sockra erbjudandet

Även om det kan kännas frestande att sänka priserna när det går trögt, så säger forskningen att det vanligtvis inte leder till så värst många nya bokningar. Kampanjkoder, erbjudanden och deals är mycket effektivare för att fånga gästers intresse. Med Sirvoy kan du välja mellan fyra olika typer av rabatter för att locka resenärer att välja just ditt boende. Läs mer om hur du använder rabattkoder  här.

Det är märkliga tider och som vi redan har påpekat kan ingen förutsäga exakt hur resandet kommer att se ut när vardagen börjar återgå till det normala. Men varför inte använda den lugnare perioden till att pröva några av de punkter vi har nämnt här? Och naturligtvis; är det något som inte fungerar, så kan du alltid återvända till hur du gjorde tidigare. Det är värt att pröva!