Med Google Hotel Ads och Google Free Booking-länkar kan gäster boka direkt via din egen webbplats istället för via bokningskanaler (OTAs). När du är ansluten kommer Google att visa dina priser och länka till din webbplats från Google Sök, Google Maps, etc. Du måste ha ett Google Business Profile-konto för att ditt hotell ska vara synligt för potentiella kunder. För hjälp med att komma igång, se Googles guidebok.

Hur skiljer sig gratis bokningslänkar från betalda länkar (Google Hotel Ads)?

De kostnadsfria bokningslänkarna visar liknande information som betalda bokningslänkar, men det finns en tydlig skillnad: Hotel Ads är betalda länkar, rankade enligt Googles annonsauktion, medan gratis bokningslänkar är kostnadsfria länkar, rankade efter deras värde för användaren. Google kan visa gratis bokningslänkar tillsammans med Hotel Ads inom den befintliga bokningsmodulen. Hotell betalar ingen avgift för gratis bokningslänkar, och Google kräver ingen betalning för placeringen av eller användares bruk av dessa länkar.

Läs mer om gratis bokningslänkar i den här Google-artikeln.

Anslutningskrav

Du måste uppfylla vissa krav innan du kan ansluta till Google Hotel Ads eller Google Free Booking-länkar. Eftersom Google kommer att kontrollera dessa innan de godkänner anslutningen, är det viktigt att göra dessa ändringar innan du aktiverar anslutningen i Sirvoy.

I Sirvoy

  • Hotellets kontaktuppgifter som du har lagt till här i Sirvoy måste stämma överens med dem du har angett i din Google-företagsprofil.
  • Under Inställningar -> Bokningsformulär -> Allmänna inställningar -> Bokningsförfrågningar, välj ”Alla nya bokningar betraktas som slutgiltiga”.
  • Under Inställningar -> Bokningsformulär klicka på de tre prickarna bredvid det bokningsformulär som du vill använda för din Google-anslutning. Klicka ”Redigera” i rullgardinsmenyn. Ställ ”Hur nära inpå incheckning gäst tillåts boka” till 0 dagar.

I Google

  • Din Google-företagsprofil måste vara uppdaterad med bilder, beskrivningar osv.
  • Den angivna kategorin för din verksamhet i din Google-företagsprofil måste vara en som är godkänd av Google. Endast kategorier såsom ”hotel” eller ”resort” kommer att göra en anslutning möjlig. Kategorier som ”vacation rental” och ”apartment” berättigar inte till en anslutning. Du måste också uppfylla kvalifikationerna för logiverksamhet. Se den här Google-artikeln för en fullständig lista över accepterade kategorier och kvalifikationer för logiverksamheter. Vissa av dessa kräver att du:
    – Har alla rum på samma plats.
    – Har en reception där anländande gäster checkar in.
    – Har bemanning på plats hela tiden.
    – Välkomnar gäster som inte förbokat.

På din hemsida

  • Din hemsida måste visa, med beskrivningar och bilder, att du uppfyller ovan nämnda kvalifikationer.

Så här ansluter du ditt Sirvoy-konto till Google Hotel Ads eller Google Free Booking-länkar

  1. Gå till Inställningar -> Säljkanaler -> Google Hotel Ads och klicka på ”Anslut”.
  2. Välj ”Endast gratis bokningslänkar”, eller för betalda annonser, den bud-metod du vill använda (CPC eller CPA), som även inkluderar gratis bokningslänkar. (Du kanske vill börja med ett lågt bud och höja budet om dina annonser inte visas. Ett högre bud kan vara nödvändigt om samma rumspris erbjuds av andra bokningskanaler.)
  3. Om du har flera bokningsformulär i Sirvoy så kan du välja vilket formulär som ska användas.
  4. Om så önskas, ange URL:en för sidan där du har installerat Sirvoys bokningsformulär på din webbplats, till exempel http://hotell-hemsida.com/boka-nu/. Om du inte gör det så kommer bara själva bokningsformuläret att visas (hosted by Sirvoy).
  5. Annonskostnaderna kommer att dras av varje månad från ditt kontosaldo i Sirvoy på uppdrag av Google (valutaomvandling kan förekomma).

CPC (kostnad per klick)

Vi rekommenderar ett lägsta bud på €1-€2. Observera att Google debiterar ditt bud per klick och per natt.

CPA (betalning per konvertering)

Välj den maximala procentandel som du är villig att betala i provision. Annonserna optimeras automatiskt, så låt en viss tid gå innan du utvärderar resultatet eller ändrar inställningarna.

Google tar endast ut provision för genomförda bokningar. Dock kommer provision att debiteras även om bokningen senare avbokas. Därför bör du ta hänsyn till den genomsnittliga avbokningsgraden för din verksamhet när du anger din procentsats. Om du till exempel har en avbokningsgrad på 10 % och har valt att betala 8 % i provision, skulle den faktiska annonskostnaden för de slutförda vistelserna (9 av 10) vara 8,9 %.

OBS!

  • Du kan sälja dina rumstyper och alias (kopior) av rumstyper på den här plattformen. Google kommer dock inte att visa rumstyper som ställts in som ”intern rumstyp” i dina Sirvoy-inställningar.
  • Googles söksida visar endast priser för 2 gäster.

OBS! När du annonserar med Google Ads via Sirvoy rapporteras kostnaderna med en fördröjning på några dagar. För att kompensera för detta kommer ett garantibelopp ($60, €50 eller motsvarande belopp i din kontovaluta) att reserveras från ditt kontosaldo i Sirvoy. Om du inaktiverar Google Ads kommer det reserverade beloppet att frigöras igen.

När du granskar ditt kontoutdrag i Sirvoy ser du detta reserverade belopp samt dina faktiska utgifter för Google Ads för den aktuella månaden. Om det tillgängliga saldot sjunker under noll slutar din Google Ads att visas och kontosaldot kommer att flaggas som negativt tills du fyller på ditt kontosaldo som vanligt.