Hur ni väljer en betalningslösning till ert hotell

01 november 2018 22:08 CET

Det finns så många val på marknaden att ni kanske undrar hur man väljer en betalningslösning framför en annan. Vad gör en lösning bättre än andra? För att hjälpa er att fatta rätt beslut ska vi ge information som ger er möjlighet att hitta det som passar bäst till er verksamhet.

Detta kan låta som ett tråkigt ämne och vi erkänner villigt att informationen inte direkt kommer slå dig med häpnad men ändå är det en mycket viktig del och ert val kommer förhoppningsvis hålla lika länge som ert företag. Det är alltid bra att tänka långsiktigt och med en ärlig bedömning väga upp det som är bra med det som är dåligt.

Så vad är en betalningsportal (Payment Gateway) då? Jo, det är en process som de flesta av oss troligen har gått igenom många gånger tidigare utan att tänka så mycket på det. Du lägger några saker i den digitala kundvagnen, går vidare till kassan, skriver in ditt kortnummer och går ut genom den virtuella utgången. Men vad händer egentligen bakom den här dörren kanske ni undrar? Jo, på samma sätt som en brevbärare hämtar våra brev för att sedan leverera säkert till mottagarens brevlåda, läser betalningsportalen av informationen på kreditkortet och skickar det säkert till vårt konto hos dem för bearbetning. Många människor blandar ihop betalningsportalen med kontot man skapar hos dem men i själva verket behöver ni bägge för att det ska fungera. Kontot håller pengarna tills dess de sätts in på ert ”riktiga” bankkonto. Betalningsportalen är bara den som fattar beslutet för att godkänna eller avvisa en transaktion.

Fatta ett beslut

Så hur väljer ni då rätt lösning till ert företag? Enligt en undersökning av annexcloud.com gällande digitala köp 2018 i världen var det 75% som inte slutförde köpet på det dem lagt i den digitala kundvagnen. 35% av de köpare som inte slutförde sina köp kände att säkerheten var en viktig punkt, så en bra betalningsportal kommer långt för att öka konsumenternas förtroende. Sirvoy samarbetar med ett antal lösningar men i den här artikeln ska vi jämföra de tre vi anser vara bäst.

1. Stripe

Att Sirvoy rekommenderar Stripe beror på flera saker. Ett progressivt och innovativt tillvägagångssätt med tonvikt på bra säkerhet har gjort dem till en de mest använda betalningslösningarna i världen. De erbjuder en tre-i-ett-lösning med betalningsportal, behandlare och konto som alla samarbetar. Deras avgiftsstruktur är okomplicerad utan de där otäcka dolda kostnaderna som till och med kan överraska den mest kräsne av kunder.

Avgifter: I skrivande stund var avgiften i USA 2,9% + 30¢ och överföringarna tas emot på en 2-dagars rullande basis. Kunder på andra ställen kan se sina avgifterna här: https://stripe.com/pricing

Säkerhet: När det gäller säkerhet skickas känsliga uppgifter direkt till Stripe. Detta är viktigt om ni ska fortsätta vara PCI-kompatibla eftersom det innebär att ni inte hanterar några känsliga kreditkortsuppgifter på era servrar. Det gör också att ni inte heller lagrar information på era serverar. Kom ihåg att med implementeringen av GDPR är viktigare än någonsin att vara medveten om bestämmelser om lagring av information av tredje part, eftersom alla involverade nu hålls ansvariga i händelse av stöld eller förlust.

De bästa funktionerna: Stripe erbjuder tokeniseringsfunktionalitet vilket innebär att kreditkortsuppgifterna sparas säkert i ert Stripe-konto och kreditkortet kan därför debitera det vid ett senare tillfälle, exempelvis vid utcheckning.
Eftersom Stripe är den partner Sirvoy föredrar är det också den mest välintegrerade lösningen och erbjuder en tekniskt överlägsen anslutning som kommer rullas ut till fler länder så fort den blir tillgänglig. Vi är också glada över de många nya funktioner som för närvarande utvecklas som är relaterade till betalningar via Stripe. Nyligen släppte vi en funktion som innebär att när gäster bokar via kanaler som Booking.com och anger sina kortdetaljer där kan ni säkert använda dessa kortuppgifter direkt inifrån Sirvoy för att debitera deras vistelse genom att använda Stripes tokeniseringsfunktionalitet. Ingen manuell hantering av kreditkortsuppgifter behövs. För mer information om dessa funktioner, se vår supportartikel här.

Kundtjänst: Om ni upplever problem med Stripe är det skönt att veta att de har en utmärkt kundsupport. De erbjuder 24/7 support på engelska via telefon och chatt för alla användare.

Var är Stripe tillgängligt: Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Irland, Italien, Japan, Luxemburg, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Portugal, Singapore, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, USA och Brasilien, Indien samt Mexiko gör sig redo för lansering.

2. PayPal

PayPal grundades 2002 och är en av de mest betrodda och längst etablerade betalningslösningarna på marknaden.

Avgifter: Deras basavgifter liknar Stripes, men beroende på var ni är baserade och andra faktorer så ändras strukturen för deras avgifter. I många fall verkar avgiften vara 3,4% + en fast avgift. Deras komplicerade prissättning gör att det är en god idé att vara säker på kostnaderna ni får innan ni börjar använda tjänsten. Gå till följande länk för mer information.

Säkerhet: Medan PayPal tar säkerhet på allvar och använder SSL-teknik för att hålla informationen säker måste hanterandet av kreditkortsuppgifterna påbörjas på er egen server vilket innebär att ni som kund ansvarar för eventuella sårbarheter eller dataöverträdelser.

De bästa funktionerna: Skapa och skicka fakturor via ert konto. Acceptera betalningar från gäster i över 200 länder via ett globalt erkänt varumärke. Precis som med Stripe så krävs inget särskilt bankkonto.

Kundtjänst: Tidigare hade PayPal ett rykte av att ha en inkonsekvent och till och med obefintlig kundservice. Efter Stripes tillträde på marknaden så har PayPals kundsupport förbättrats avsevärt de senaste åren.

Var är PayPal tillgängligt: Det är lättare att göra en lista på var den inte är tillgänglig eftersom PayPal för närvarande är tillgängligt i över 200 länder. Se den här länken för en fullständig lista.

3. authorize.net

Authorize.net är ett populärt val på grund av deras långvariga rykte om tillförlitlighet och service och de tillhandahåller portaltjänster till nästan en halv miljon företag.

Avgifter: $49 i startavgift, $25 i månadsavgift för portalen och 2,9% + $0,30 per transaktion.

Säkerhet: Authorize.net granskas årligen för att säkerställa att den fortfarande är kompatibel med PCI. De erbjuder också en mängd olika API-funktioner för att bland annat möjliggöra acceptans av transaktioner, lagring av kunddata och avancerad bedrägeribekämpning.

De bästa funktionerna: Authorize.net erbjuder tokenisering som en valfri tilläggstjänst så att kreditkortsuppgifter kan behandlas vid ett senare tillfälle. Men Authorize.nets integration tillåter inte att dessa detaljer automatiskt läggs till på bokningar som tas emot via kanaler. Inkluderat i avgifterna ovan finns en QuickBooks-synkronisering som kommer att göra er ekonomiavdelning lycklig. De erbjuder också förenklad utcheckning och en kundinformationsansvarig.

Kundtjänst: 24/7 support via chatt eller telefon.

Var är Authorize.net tillgängligt: USA, Kanada, Australien, Storbritannien och Europa.

Vi hoppas att denna jämförelse hjälper er att göra bästa tänkbara val för ert hotell, vandrarhem, B&B eller pensionat. Som ett sista råd, kom ihåg att alltid kontrollera ert kontrakt noga så att ni inte blir inlåsta i ett långvarigt kontrakt. På så sätt kan ni prova så många som ni behöver tills ni hittar ”den rätta”!