Sirvoy avslöjar sin nya logga

14 juni 2021 13:13 CEST

Vi önskar att alla delar av Sirvoy ska utstråla vad vi verkligen är och att varje enskild kund upplever det vi ser som vårt uppdrag. Varje dag arbetar våra team med samma fokus; att sätta hotellägare och deras gäster i centrum för allt vi gör. Detta leder till en ständig utveckling för att hela tiden tillgodose våra kunders behov. Det har blivit dags för Sirvoy-loggan att följa med i samma riktning. Tack vare ett grundligt arbete från vårt produkt-team kan vi stolt presentera den nya Sirvoy-loggan.

Vi är säkra på att många av er som driver hotell och liknande verksamheter också har arbetat hårt för att skapa en passande logotyp som stärker ert varumärke. Så kanske kommer  ni att känna igen er, eller bli inspirerade när vi träffar vår illustratör Lise-Lotte Persson och frontend-utvecklaren Henrik Sonnergård som har varit ansvariga för denna process i Sirvoy.

Vad var anledningen till att utveckla den nya loggan?

Vi behövde något nytt som en utgångspunkt för att utveckla vårt nya varumärke och även om den gamla logotypen var bra så hade den en del brister, förklarar Henrik.

Ja, jag håller helt med, säger Lise-Lotte. Vi gillade den gamla loggan men den var svår att anpassa. Det var två ikoner i en, en receptionsklocka inuti en pin. Detta gjorde klockan väldigt liten och svår att urskilja, särskilt i små storlekar. Några som har arbetat för Sirvoy i flera år hade faktiskt ingen aning om att symbolen i loggan var en klocka, tillägger hon med ett leende.

Hur var processen, var det ett svårt arbete?

Det var utmanande men roligt, fortsätter Lise-Lotte. Något som jag tyckte var särskilt intressant var de undersökningar vi genomförde. Vi hade både interna och externa med olika logotyp-alternativ. Resultaten överraskade oss och gav oss modet att välja den minimalistiska linjen. Något vi insåg av all feedback var att loggan som vi slutligen bestämde oss för bäst stämde överens med de andra delarna i varumärket.

Ja, det är viktigt att loggan harmoniserar med andra delar av varumärket. Att arbeta med design och särskilt typsnitt och typografi är något jag tycker mycket om, säger Henrik. Men det kändes som ett stort ansvar att fatta rätt beslut och ibland var det svårt att skilja mellan fakta och åsikter, särskilt mina egna.

”Vi känner att den nya loggan bättre återspeglar vad Sirvoy faktiskt är.”

Så här är den då, Sirvoys nya logga! Lise-Lotte, hur skulle du beskriva den?

En minimalistisk receptionsklocka, en symbol som är nära kopplad till vår verksamhet. Klockan symboliserar vår fantastiska support. Den minimalistiska stilen står för ett enkelt och användarvänligt system. Vi var lite oroliga att den  minimalistiska linjen skulle göra det svårt för andra att identifiera klockan. Men vi insåg att det finns stora fördelar med att använda en abstrakt logotyp. När du tittar på något abstrakt använder du fantasin i större utsträckning och blir därför mer engagerad och fäst vid det du ser. Vi känner att den nya loggan bättre återspeglar vad Sirvoy faktiskt är.

Slutligen, vad mer kan vi förvänta oss i framtiden?

Vi arbetar hårt med resten av vårt varumärke och har nyligen släppt interna riktlinjer för en ny färgpalett och typografi, säger Henrik. Det är många faktorer att ta hänsyn till, som feedback från kunder och att allt ska vara användarvänligt. Vi är väldigt förväntansfulla över hur detta kommer att förbättra våra produkter och tjänster framöver.