Nytt i juni 2021

09 juni 2021 14:19 CEST

Nyligen genomfördes två förbättringar i bokningsvyn avseende hantering av betalningar.

1. Kontantfaktura. Det finns nu en knapp för att skapa kontantfakturor, separerad från vanliga fakturor, vilket gör hanteringen av kontantfakturor enklare.

2. Betalningssektionen. Den här sektionen har nu delats upp i “Dokument för bokföring” och “Betalningsnoteringar” (tidigare ”registrera betalning”).

Under Dokument för bokföring kan du skapa

  • Fakturor, som kan betalas av kunden efter att du utfärdat de.
  • Kontantfakturor, som utfärdas när gästen redan har betalat.

Båda är officiella dokument som skapas för skatte- och bokföringsändamål. Du måste skapa en faktura/kontantfaktura om du vill att betalningen ska ingå i en bokföringsrapport.

Betalningsnoteringar är något annat. Sådana anteckningar är inte dokument för bokföring. Snarare hjälper de dig att personligen hålla reda på beloppet som ska betalas, när inga skatte- bokföringsdokument skapats. Tänk på dem som post-it-anteckningar.

Om du har aktiverat en betalningslösning i Sirvoy läggs en betalningsnotering automatiskt till i bokningen när betalningar tas emot med den betalningsmetoden. För alla andra betalningar (kontanter, banköverföring etc.) kan du lägga till en betalningsnotering manuellt. Du kan skapa en betalningsnotering och sedan länka den till en faktura/kontantfaktura. Eller så kan du direkt registrera en betalning i en faktura.