Intervju med “The Norrmans”

29 mars 2021 15:40 CEST

Det senaste året har verkligen vänt upp och ner på allt, inte minst hotellbranschen. I den här intervjun träffar vi Anna och Lars Norrman, som aldrig hade kunnat ana vad som väntade dem när 2020 slog upp sina portar. Hösten 2017 hade de sålt sitt hus utanför Köpenhamn och flyttat ut på landet där de öppnade ett B&B – “The Norrmans”.

När man går in på er hemsida känner man direkt hur passionerade ni är för ert B&B. Får jag fråga när och hur allting började?

Vi hade inte någon lång erfarenhet av hotellbranschen men vi har båda jobbat med service i hela vårt liv så det ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Våra erfarenheter från hotell kommer mest av att vi själva älskar att resa, berättar Anna.

Utöver ert vackra B&B på landsbygden har ni expanderat och har nu också ett projekt vid havet. Hur gick det till och har ni några tips till andra som också funderar på att utvidga sin verksamhet?

Ja, vi ville utöka och se om det var möjligt att driva ett mindre ställe med vinst. När vi startade var det många som skrattade åt oss och sa att vi kommer att jobba ihjäl oss. Att det håller några år tills vi inser att det inte ger någon förtjänst. Men när jag räknade på det, så märkte jag att det där stämmer inte riktigt, säger Anna. Det handlar om att du måste kunna sätta rätt pris och erbjuda det som gästerna vill ha. Vi tänkte lite annorlunda, erbjöd bättre service och la priserna mer på hotell-nivå, men vi är fortfarande ett Bed and Breakfast. Vi har fått det till att fungera väldigt bra!

Så precis innan Covid-19 startade så köpte vi ytterligare ett hus med tanken att vi skulle ha olika boenden som attraherar olika grupper av gäster. Det här huset är ett hus som vi tycker väldigt mycket om, det ligger nere i en liten fiskeby nära havet. Det är en gammal och fint bevarad smedja med närliggande hus, så vi bestämde oss för att behålla det som det var och bara sätta lite mer färg på det. Det är ett hus som man hyr för hela sällskap, med samma pris oavsett antal gäster. Det är ett bra komplement då vi är ganska fullbokade på sommaren, perfekt att erbjuda till en stor familj eller ett sällskap. Sedan kan de boka bord uppe i restaurangen och komma till oss och äta om dom vill. Vi är glada att vi tog det här steget, att ha ett mindre hus för uthyrning vid sidan av vårt större B&B. 

”Tänk kreativt, agera kreativt och var inte rädd för att misslyckas, för det enda misslyckandet är att inte försöka alls!”

Vilka är några av de utmaningar som ni har mött på grund av Covid-19 pandemin och hur har ni övervunnit dem hittills?

Oj, ja det har varit det sjukaste året jag varit med om. Vi befann ju oss i Danmark men hade 99% svenska bokningar, det blev mycket ombokningar och avbokningar. I början var gränsen fortfarande öppen och vi gick från fullbokade helger till halvfulla. När sedan Covid-19 smällde till på riktigt så var vi så gott som fullbokade hela sommaren, nästan alla höstens veckoslut var bokade och hela våren.

Vi hade förskottsbetalning vilket betydde att om alla dessa pengarna skulle ut igen så vi skulle få likviditetsproblem. Det handlade om väldigt mycket pengar. Till en början kände vi att vi fixar det här, vi tar två veckor i taget. Då, plötsligt kommer beskedet att de stänger gränsen och 100% av våra bokningar försvann. Då var det svart. Hade det inte varit för alla återbetalningar så hade vi kanske känt att det här överlever vi, men det var så nattsvart. Vi hade dessutom gjort en investering och byggt ett stort växthus på gården till vår nya kock, så det fanns verkligen ingen marginal överhuvudtaget. Och vi hade ju köpt det mindre huset precis innan också och investerat pengar där. Det var fruktansvärt. Som en sista utväg kontaktade vi våra gäster och frågade om de var villiga att flytta sina bokningar istället för att begära återbetalning. Det var många som inte ville det, för de var helt säkra på att vi skulle gå i konkurs. Men att ändå några gick med på det var en enorm lättnad.

Vi försökte ta sikte på hösten, för just då tänkte man att under hösten kommer allt rulla på bättre igen. Men med hela våren och sommaren avbokad, så var det riktigt tufft! Precis innan pandemin hade vi anställt personal på gården och tänkte att vi nu måste säga upp dem. Vi blev förstummade när de sa: “Vi stannar! Och ni behöver inte tänka på att vi ska ha lön just nu utan vi ska klara av detta tillsammans”. Och det gjorde vi! På en månad klarade vi att skifta våra besökare från 100% svenska gäster till 100% danska. Jag la ner mycket tid på att marknadsföra, ringde journalister och sa: “Vi har ett ställe som ingen vet om”, och de ville skriva om det. Det var precis den uppmärksamheten vi behövde.

Man kan läsa på er Instagram (@thenorrmans) att ni har varit beredda att göra stora personliga uppoffringar för att rädda er verksamhet. Känner ni att pandemin har hjälpt er att förstå vikten av att vara beredda på det allra värsta?

Ja, verkligen. Jag hade inte tänkt i de banorna innan. Vi pantsatte vår leasingbil, det gick inte ens att sälja den i krisen. Vi hade möte med banken och stoppade våra återbetalningar, det fanns inget annat att göra. Vi behöll huset eftersom banken gick med på att flytta våra lån framåt, det skulle ha varit en förlust för dem också om vi hade varit tvungna att sälja. Det fanns inga pengar till att betala någonting alls under den perioden, det var nödvändigt för att överleva.

Så ja, vår värld har förändrats en hel del, vi älskar det vi gör och skulle uppoffra allt för att behålla det. Vi gjorde upp en plan att det senaste projektet skulle få gå först, sedan vårt hus. Vi var villiga att göra allt för att kunna köra vidare.

Vilka skulle ni säga är era främsta bekymmer för framtiden och hur tror ni de kommande 6-12 månaderna kommer att påverka hotellbranschen och er verksamhet?

Det är ganska svårt att säga, men eftersom vi har ett vaccin påväg in så tror vi att vi sakta men säkert kommer gå tillbaka till det normala. 

Jag tror inte på en förändring före våren och vi kommer antagligen inte ha konferenser, bröllop eller evenemang på det sätt som vi haft tidigare. Jag tror också att hotell på landsbygden kommer klara sig bättre än de i stora städer. Vårt sommarhus är redan fullbokat i sommar, så det verkar som att önskan att resa finns kvar. Men i vår bransch kan man inte ta något för givet, vi måste vara beredda på allt. Det är viktigt att vi är flexibla och hela tiden beredda att göra förändringar.

Många hotellägare anpassar sig nu för att hitta sätt att överleva eller till och med expandera i krisen. Har ni hittat några affärsmöjligheter mitt i svårigheterna?

Ja det har vi absolut, jag håller just på att anställa ytterligare en person till vårt team. En som ska hjälpa oss att optimera uthyrningen under veckodagarna. Vi arbetar också på ett nytt samarbete med närliggande aktörer. Det är inte helt klart, men det har med bröllop, konferenser och fester att göra. Sådant kommer ju komma tillbaka och jag tror bara att man måste tänka i lite nya banor. Det kommer nog att börja med mindre tillställningar, sen kommer man utöka efterhand. Jag tror inte att den här branschen hämtar sig i det närmsta men att folk ändå vill fortsätta samlas, fast på ett nytt sätt. Därför tänker vi lite nytt kring den biten. Vi vill vara där för att fylla det behovet när vi är på andra sidan. Vi ansöker också hos kommunen om att få tillstånd för två nya rum, för vi vill gärna utöka gården. Vi jobbar för fullt med att försöka vara kreativa med dem små resurser vi har just nu.

Vad skulle du vilja säga till alla som går igenom samma svårigheter som ni gjorde under våren/sommaren förra året?

Titta inte för långt framåt och försök att se din verksamhet med nya ögon för att se hur du kan anpassa dig till krisen.

Jag har haft mycket hjälp av människor runt omkring mig här, jag har lyft telefonen och ringt till små hotell och frågat: ”Hur gör ni? Hur löser ni det här? Vad tänker ni?”. Var inte rädd för att göra det, för tillsammans är vi starkare, och jag tror att när man står inför sådana här kriser så vill man hjälpa varandra.

Det är svårt att hitta sätt att hela tiden anpassa sig efter snabbt förändrade restriktioner. Just nu har vi vårt B&B fullbokat, och det trots att den populära restaurangen är stängd. Vi har satt in bord i alla rum, där gästerna äter; man kan kalla det “lyxig rumsservice”. Om du hade frågat mig för ett år sedan hade jag aldrig trott att vi kunde sälja våra paket till samma pris om människor tvingades äta i sina rum; Jag skulle ha skrattat lite åt idén. Men du ser, det fungerar. Vi anpassar oss till tiden vi lever i och tycker att våra gäster också gör det. Det handlar om att tänka utanför boxen och sedan gå ut och sälja idén, med självförtroende! Mitt råd! Tänk kreativt, agera kreativt och var inte rädd för att misslyckas, för det enda misslyckandet är att inte försöka alls!