Den verkliga kostnaden för att driva ett B&B 2020

På en väggmålning i Dublin, Irland ses Doc klokt råda Marty McFly att inte, vad som än händer, ställa klockan till 2020. Alla håller nog med om att det är ett vist råd till en tidsresenär. Men tyvärr, vi som saknar tidsmaskin är fast här och allt vi kan göra är att planera för de bättre tider som ligger framför oss.

Samtidigt kräver en sådan planering vanligtvis en del kunskap om marknadsläget framöver och historiska prognoser. Utan det är allt bara spekulationer, byggda på gissningar.

Så frågan för många i logibranschen är alltså hur man ska hantera de merkostnader som pandemin för med sig och samtidigt förbereda sig för en oviss framtid.

Kostnaden för coronaåtgärder

De åtgärder som införts för att bekämpa spridningen av Covid-19 är ganska lika runt om i världen. Men för många B&B:s är det väldigt svårt att åstadkomma den sociala distansering som krävs. Det har lett till extra kostnader för en bransch som redan har påverkats väldigt negativt. Många har tvingats göra förändringar såsom:

  • Att stänga gemensamma utrymmen.
  • Anställa extra personal eller själv arbeta fler timmar för att uppfylla strängare hygienkrav.
  • Införskaffa coronarelaterade skyltar.
  • Ordna hyllor för diverse saker såsom broschyrer och tidskrifter.
  • Ändra frukostrutiner för att leva upp till kraven.
  • Använda digital teknik för att minska direktkontakten mellan gäster och personal.
  • Tillhandahålla ansiktsmasker och rengöringsprodukter tillsammans med engångsmaterial vid toaletter.
  • Utbilda personal i coronaåtgärder.
  • Se till att personalen har tillgång till skyddsutrustning etc.

Inget av det här har varit gratis. Om du tycker att det är svårt att klara extrakostnader som dessa, agera nu och minska dina driftskostnader på något av följande sätt:

Om du inte kan tjäna pengar, måste du spara pengar…

Det kan låta självklart, men är hursomhelst men sant. Undersök alla sätt du kan sänka kostnaderna på och spara pengar. Titta på dina omkostnader i detalj och se vilka av dem du kan skära ner på. Kanske är det kostnaden för marknadsföring, eller alltför stora utgifter för diverse utrustning. Kanske kan du skära ner på personalens arbetstid eller spara in kostnader på ditt bokningssystem. Det är värt att nämna att Sirvoy till exempel nyligen har sänkt kostnaden till så lite som 99 kronor per månad för att hjälpa mindre verksamheter som B&B:s. Alla dessa små saker, kommer sammantaget att göra stor skillnad i det långa loppet.

I varje kris, finns en möjlighet…

Albert Einstein

… eller så kan du spendera pengar

Det kanske låter oväntat, men många B&B-ägare förbereder sig för framtiden genom att faktiskt spendera pengar. Detta kan vara det perfekta tillfället för den som behöver renovera. Medan verksamheten är låg, varför inte dra nytta av någon av de rabatter som erbjuds av många möbelleverantörer och inredningsarkitekter? Många butiker har rabatter på upp till 70% för att bli av med överskottslager som byggts upp under pandemin.

Skjut upp betalningar

Om du verkligen kämpar för att få det att gå runt kanske du kan prata med dina leverantörer och se om ni kan komma överens om att pausa eller sprida kostnaden för dina återbetalningar över en längre tid. Sannolikt kommer många att vara tillmötesgående eftersom de antingen befinner sig i samma båt eller har många andra kunder som befinner sig i samma situation som du.

Dra nytta av statliga bidrag

De flesta regeringar har stödpaket för att hjälpa besöksnäringen att återhämta sig. Vissa av dessa bidrag kan göra en betydande skillnad och kan t.ex. täcka en stor del av personalkostnaden. Stödåtgärderna kan ibland ändras snabbt, så håll dig uppdaterad för att se till att du inte missar nåt.

Hur ser framtiden ut för B&B:s?

“I varje kris, finns en möjlighet” som Albert Einstein en gång sa. Och möjligheter finns det verkligen. Enligt en analys av McKinsey Industries var beläggningen under maj månad mindre än 15% för lyxhotell men cirka 40% för budgethotell. Detta tyder på att mindre och billigare boenden som t.ex. B&B:s kommer att återhämta sig mycket snabbare än större hotell. Samma artikel lyfter fram att dessa boenden bättre kan tillmötesgå den sortens gäster som inte påverkats av restriktionerna, såsom långvariga gäster och lastbilschaufförer.

Allt pekar också på en annan sak som kommer att gynna mindre verksamheter som B&B:s. När resenärer börjar röra på sig igen, verkar det som om majoriteten kommer att välja mindre boenden framför stora hotellkedjor. Nu när social distansering blir normen ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig framtid. Det är verkligen uppmuntrande att veta att även om detta är långt ifrån över, så finns det verkligen uppenbara och positiva tecken på att marknaden återhämtar sig. Och åtminstone för B&B:s så ser framtiden ljus ut.