Tre initiativ som hjälper hotell att bli mer miljövänliga

05 november 2019 08:21 CET

Klimatförändringarna innebär utmaningar som påverkar oss alla när vi försöker göra mer aktiva val som är bättre för planeten. Att ändra de vanor man fått under en livstid är ingen enkel uppgift och ofta är det svårt att veta var man ska börja.

Men vi måste börja någonstans, och är man i hotellbranschen finns det så många möjligheter att leda den miljöutveckling som äger rum över hela världen. Du har kanske hört orden, ”du kan inte göra allt men alla kan göra något”. Som hotellägare är det viktigt att fokusera på det ”något” man kan göra för att minska ens påverkan på miljön. Det kanske inte verkar mycket men tillsammans kan vi verkligen förändra.

Att driva ett hotell kan innebära mycket slöseri inom många områden där energi, vatten och mat är de största problemen. Låt oss titta närmare på dessa problem och på några potentiella lösningar.

Energi

Ingen fastighetsägare blir väl överraskad av att pengar rinner ut ur deras byggnad i form av förlorad energi. Det första man gör är att ta reda på hur, var och varför denna energi går förlorad så man kan ta itu med problemet. Det finns några olika sätt att göra detta, till exempel genom att:

  • Utse en energiförvaltare som kan lyfta fram potentiella förbättringsområden.
  • Engagera personalen för att hitta problemområden och ha regelbundna brainstorming- och återkopplingsträffar.
  • Skapa medvetenhet hos gästerna och få deras stöd.

Även små företag kan börja med dessa ”första steg” eftersom de är billiga och relativt enkla att komma igång med. De ger en översikt över situationen och beroende på budget och omständigheter kan man välja vilka förbättringar man ska börja med.

Vissa förändringar kan vara enkla anpassningar som:

  • Byta ut glödlampor mot energieffektiva alternativ.
  • Använda automatiska eluttag som stänger av elen när en enhet eller ett rum inte används.
  • Installera solpaneler för att minska energiförbrukningen.
  • Styra värmen med hjälp av ett intelligent fastighetssystem.

”du kan inte göra allt men alla kan göra något”

Vatten

En läckande toalett kan förlora upp till 750 liter vatten per dag och två kranar ger upp till 30 liter vatten per minut när de är helt öppna. Detta ger en uppfattning om hur mycket vatten som kan gå förlorat när det inte övervakas.

Människor tenderar att duscha längre när de bor på hotell och hålla vattnet rinnande när man schamponerar eller borstar tänderna. Eftersom man fortfarande vill göra vistelsen för gästerna så bekväm som möjligt gäller det att hitta lösningar som dem kanske inte ens märker.

Till exempel kan man använda flödesbegränsare i duschen. Man kan hitta dessa i många olika ”storlekar” vilket innebär att man kan begränsa mycket eller bara lite vatten. Kom ihåg – även en liten förändring gör stor skillnad om det används vid varje dusch!

Ett annat mycket prisvärt sätt att spara vatten är att lämna en lapp bredvid diskbänken som påminner gästerna om att vara försiktiga med vattnet och inte slösa samtidigt som man tackar dem för deras samarbete.

Ytterligare en sak ni kan göra i badrummet är att börja använda miljöprodukter!

Naturliga miljövänliga produkter innehåller inte de farliga kemikalier som finns i de skadliga alternativen. Om man byter schampo, balsam, tvål och tandkräm till miljövänliga alternativ så kommer det garanterat massor av fantastisk feedback från gästerna. Man kan också byta från miniatyrflaskor med toalettartiklar till väggmonterade, påfyllningsbara behållare. Detta är inte bara mycket mer kostnadseffektivt, det är också mycket snällare för miljön.

Mat

Många resebyråer säger att det är 40 procent av maten som slängs i hotellbranschen. Så hur minskar man matsvinnet och blir mer miljövänlig? Tja, varför inte börja med att prova dessa förslag?

  • Granska situationen. Ta hjälp av personalen för att avgöra vilken mat som oftast kastas och minska den beställda mängden.
  • Återanvänd överbliven mat. Inkludera rester från lunchen i middagsmenyn. Erbjud gästerna att ta med överbliven mat hem. Donera rester till välgörenhetsorganisationer och spara på kostnaderna för att få bort sådan mat från lokalerna. I många områden har dessa organisationer insamlingstjänster.
  • Många hotell producerar sin egen mat. Det är inte ett alternativ för alla, men om utrymme och omständigheter tillåter det sparar man inte bara på kostnaderna man lockar också den typ av gäster som letar efter den bästa upplevelsen ur både miljö- och hälsoperspektiv – ekologisk mat!

Dessa förändringar sker inte över en natt, men om man börjar idag tar det inte lång tid innan fördelarna visar sig. Man sparar säkert på kostnaderna genom att integrera några av dessa åtgärder, men man får också den extra tillfredsställelsen att veta att man hjälper vår planet, och vad kan vara viktigare än det?