Fyra orsaker till att virtuella kort revolutionerar hotellbokningsbranschen

29 augusti 2019 09:11 CEST

Det är troligt att ni har hört talas om ”virtuella kort” men det verkar finnas en hel del förvirring om vad dessa kreditkort faktiskt gör. Nu när de blir mer och mer populära inom hotellbranschen är det viktigt att veta exakt varför vissa gäster föredrar dem och hur de sannolikt kommer att påverka ert företag. Vi har granskat fyra av de främsta orsakerna till att virtuella kort hör till framtiden.

Säkerhet och trygghet
Skillnaden mellan ett virtuellt kreditkort och ett vanligt kreditkort är att det virtuella bara fungerar online. Ett virtuellt kort kan endast debiteras under en begränsad tid och för ett begränsat belopp.
Det är inte ett fysiskt kort som kan bli stulet eller förlorat och det är inte kopplat till ett vanligt kreditkort, så chansen att bli offer för kreditkortsbedrägeri är extremt osannolikt.

Gästen gör bokningen och betalar via kanalen som vanligt. Men när betalningsinställningarna för hotellet inkluderar användning av virtuella kort skickar inte kanalen gästens kreditkortsuppgifter till hotellet. Istället skapar de ett virtuellt kreditkort så att gästen kan känna sig helt säker på sin betalning.

Vår funktion ”Sirvoy-valvet” gör det möjligt att spara de virtuella kreditkortsuppgifterna och lagra dem på ett säkert sätt. Ni kan läsa mer om detta i den här supportartikeln. Detta är också mycket användbart om ni använder Stripe som er betalningslösning eftersom inte alla virtuella kort automatiskt sparas av Stripe, men det kan däremot Sirvoy-funktionen. Sirvoys integration med Stripe kan sen användas för att debitera det virtuella kortet.

……om ert hotell riktar sig till affärsresenärer måste ni acceptera virtuella kort!

Lättare för affärsresenärer
Virtuella kort är enkla och säkra för företag eftersom det tillåter dem att betala rum för anställda i förväg utan att behöva dela ut företagskreditkort, och resenären behöver inte oroa sig för att behöva använda sitt eget personliga kreditkort.

Detta gör att fysiska plastkort inte behövs och uppskattas av många företag eftersom det är användarvänligt. Så om ert hotell riktar sig till affärsresenärer måste ni acceptera virtuella kort!

Det är inte så svårt
Detta förutsatt att ni gör det rätt. När en bokning är förbetald via en kanal skickar de ett virtuellt kort till er. Mängden pengar på detta virtuella kort är vanligtvis priset för rummet plus moms. Det ser ut som och lagras som ett vanligt kreditkort om ni har ett hotellbokningssystem som kan hantera det.

Ett problem som många hotellägare har stött på är extra kostnader vid utcheckning. Ni kan inte lägga till de extra avgifterna direkt till det virtuella kortet eftersom mängden pengar är förutbestämt och transaktionen skulle avvisas. När denna situation uppstår är den bästa lösningen att debitera gästens eget personliga kort.

Detta är framtiden
Säkerhet och användarvänlighet för både hotell och gäst är något som hotellindustrin strävar efter, så det är bara naturligt att virtuella kort är framtidens sätt att hantera betalningar.

Bokningskanaler som Booking.com, Expedia och Agoda använder dem redan och därför kan gästerna känna sig helt säkra när de gör en bokning.

Denna intressanta artikel av Klarna bevisar att statistiskt sett använder de flesta födda på 2000-talet inte ens kreditkort. Bara en av tre ägde ett plastkort. Och de som använde ett fysiskt kort föredrog att betala i förväg när de köpte något online. Betyder det att även kreditkort snart är föråldrade?

Det är verkligen viktigt att hotell är uppdaterade när det gäller säkerheten för betalningar, och virtuella kort är det säkraste alternativet för både hotell och gäst. Vi kan definitivt säga att den här trenden är här för att stanna!

Uppdatering: Virtuella kort utvecklas fortfarande och några av våra partners har problem med att implementera denna nya teknik. Till exempel har Expedia för närvarande tekniska problem när det gäller att hämta virtuella kortuppgifter. Ni hittar mer information i den här supportartikeln.