Intervju med Anna Apelqvist, Kivikstrand Hotell

30 juni 2019 05:10 CEST

På sluttningarna ner mot havet, inbäddad i äppelodlingar, ligger charmiga Kivik – en sommaridyll på Österlen. Längs strandpromenaden möter vi Anna Apelqvist som tillsammans med sin man driver Kivikstrand Hotell.
Det är vår i luften och högsäsongen närmar sig. Många saker behöver förberedas, men Anna tar sig tid till våra frågor.

Det här vackra huset har inte alltid varit ett hotell. Hur började allt?

Vi köpte huset 2005 och startade verksamheten som ett vandrarhem. Undan för undan renoverade vi rummen och en period var det B&B. Slutligen nådde vi hotellstandard, som varit vårt mål redan från början. Vi har nu 13 rum och 30 bäddar och för fyra år sedan öppnade vi restaurangen.

Vad är den största utmaningen?

Det är en bransch där vinsten ofta är låg. Vår största utmaning är den korta säsongen och svårigheten att få säsongspersonal. Man drar in alla pengar under några månader och resten av tiden förbereder man för att allting ska ligga rätt. Det är också en utmaning att lagar och regler ändras ofta.

Hur är din strategi för att få så många bokningar som möjligt?

Jag använder många säljkanaler, det började jag med tidigt. Man vill såklart ha många som säljer ens produkter. Ju fler som säljer ens produkter desto mer får man sålt. Samtidigt är hemsidan viktig. Jag har mer än 50% bokningar direkt från hemsidan och då slipper jag ju kanalernas provision

Finns det några baksidor med att ha många säljkanaler?

I början fanns det nackdelar. När jag startade med att använda säljkanaler så var det väldigt stressigt. Jag bockade av för hand och riskerade alltid att få dubbelbokningar. Jag hade en kalender och skötte allt manuellt, men när jag skaffade ett bokningssystem blev allt mycket lättare. Jag startade med Sirvoy inför säsongen 2016. Då försvann mycket av stressen, jag sparade mycket tid och jag kunde göra alla rum tillgängliga utan oro. När jag bytte till Sirvoy såg jag en ökning på 10-15% direkt och jag är inte rädd för dubbelbokningar längre.

Var det svårt att starta upp ett bokningssystem som Sirvoy?

Nej, inte alls! Om man investerar en halv dag har man igång Sirvoy, efter ytterligare 1-2 dagar har man även fått en snygg sida med fina texter och bra bilder. Mitt råd är att prova ordentligt, kör Pro versionen med säljkanalerna direkt. Det betalar sig verkligen när så många som möjligt säljer ens produkter, då får man igen pengarna snabbt också. Man bör vara orädd! Det är ett enkelt system, en 13 åring skulle klara att sätta upp Sirvoy.

Har du något råd att ge till andra i branschen?

Ja, en liten men viktig sak. Man kan tjäna mycket på att följa upp statistiken. På Sirvoy ser jag snabbt hur och när bokningar kommit in tidigare år. Det hjälper mig att justera priserna effektivt till den kommande säsongen. Förut tog det mig en halv dag, nu går det på tio minuter.
En sak till. Det finns de som bara tänker på att minimera kostnaderna. Släpp det. Man måste våga satsa.

”Man blir stolt också, när det går så bra för hotellet”, är Annas avslutande ord innan hon arbetar vidare med allt som ska förberedas.

Och bra går det verkligen! Snart sätter högsäsongen igång ordentligt. Då kommer gäster från hela världen som vill uppleva den fantastiska natur Österlen bjuder på och njuta av vistelsen på vackra Kivikstrand Hotell.

“Det är lite närmre till himlen här”, är ett talesätt på Österlen. När vi promenerar tillbaka längs med havet med blommande äppelträd vid vår sida, är det lätt att hålla med.