Stripe Terminal är en fysisk kassaenhet som erbjuder en smidig betalningsupplevelse. Terminal är det bästa sättet att göra personliga betalningar och är helt integrerad med Sirvoy. 

Innan du använder Stripe Terminal, se till att dina Sirvoy- och Stripekonton är sammankopplade.

Stripe Terminal-hårdvara

Läsare

Sirvoy stöder StripesWisePOS E-läsare, tillverkad av BBPOS.

WisePOS E-läsaren är en Android-baserad smartPOS hybrid bänk/handhållen läsare med en 5-tumsskärm. Den stöder PIN-kod på skärm och ansluter över ett lokalt nätverk via Wi-Fi (ethernet-anslutning kräver dockningsenhet). Med full laddning räcker läsarens batteri cirka åtta timmar.

Betalningstyper som stöds:

  • Kort (magnetremsa, chip och kontaktlöst)
  • Mobila plånböcker (Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay)

BBPOS WisePOS E

Dockningsenhet

BBPOS WisePOS E Dock är det perfekta sättet att hålla läsaren laddad. Den har en 10/100 Ethernet-port, gummifötter för stabilitet och är designad för bekväm dockning och avdockning. Men den är inget krav för att ladda terminalen eller använda wifi.

Den har ett lägsta strömbehov på 5V-2A (10W) och inkluderar en laddningskabel som du kan ansluta till valfri USB-A strömadapter (ingår ej). Dockningsenhetens laddningskabel måste vara USB-A till USB-C. Den fungerar inte med en USB-C till USB-C-anslutning.

Beställning av läsaren (och tillbehör)

Beställ läsare eller dockningsenheter från ditt Stripe-konto.

För att beställa en BBPOS WisePOS E-läsare:

  1. Logga in på ditt Stripe-konto.
  2. Gå till Betalningar -> Läsare -> Terminalbeställning och klicka ”Köp”.
  3. Om ett popup-fönster visas ”Låt oss förstå din integration. Hur skulle du vilja acceptera betalningar?”, stäng den genom att klicka “X”.
  4. Under ”Kortterminaler” klicka på ”BBPOS WisePOS™ E”.
  5. För att lägga till läsaren (och andra valfria tillbehör) i varukorgen, klicka på ”Lägg till i kundvagn”.
  6. För att slutföra beställningen, gå till ”Kundvagn” och följ instruktionerna.

OBS! Endast BBPOS WisePOS E är för närvarande kompatibel med Sirvoy.

Anslut läsaren till internet

WisePOS E är en smart läsare och dess mjukvara kommunicerar direkt med Stripe via ett lokalt nätverk (LAN). Läsaren måste ansluta till samma lokala nätverk som den dator, surfplatta eller annan enhet som du kör Sirvoy på.

WiFi

För att ansluta till WiFi:

  1. Svep åt höger över skärmen på din WisePOS E för att komma åt inställningsmenyn.
  2. Välj WiFi-inställningar för att välja nätverk och ansluta. 
    • Ett försök att ansluta till ett nytt nätverk kopplar bort läsaren från alla befintliga trådlösa anslutningar.

Ditt Wi-Fi-nätverk måste använda WPA-Personal eller WPA2-Personal-kryptering och vara lösenordsskyddat. WisePOS E stöder inte icke-lösenordsskyddade nätverk, företagsnätverk och IPV6-nätverk. 

Följ felsökningsstegen för att diagnostisera problem med IPV6-nätverk. Om det behövs kan du ställa in en statisk IP i trådlösa inställningar på skärmen.

Ethernet

Ethernet-anslutning kräver användning av dockningsenheten, som ger trådbunden Ethernet-anslutning och håller din smarta läsare fulladdad med den medföljande laddningskabeln. Du kan köpa dockningsenheten separat via Stripes startsida. Dockningsenheten har en 10/100 Ethernet-port och gummifötter för stabil användning på disken.

Läsaren erhåller en IP-adress med DHCP. Så snart nätverkskabeln är ansluten försöker läsaren upprätta kommunikation med Stripe.

Ändra språk i läsaren

BBPOS WisePOS E stöder ändring av läsarens språk i inställningsmenyn. 

  1. Svep åt höger över skärmen på din WisePOS E för att komma åt inställningsmenyn.
  2. Tryck ”Språk” och välj önskat språk.

Ansluta läsaren till ditt Stripe-konto

Skapa en plats på ditt Stripe-konto

Du måste skapa en plats på ditt Stripe-konto som representerar var dina läsare kommer att finnas fysiskt. Om du redan har skapat en plats, gå till Registrera terminalen till ditt Stripe-konto.

Så här skapar du en plats:

  1. På ditt Stripe-konto går du till Betalningar -> Läsare -> Platser och klickar på ”+ Ny”.
  2. Fyll i platsinformationen och klicka på ”Spara”

Registrera terminalen på ditt Stripe-konto

Så här registrerar du terminalen på ditt konto:

  1. På ditt Stripe-konto går du till Betalningar -> Läsare -> Platser.
  2. Klicka på den plats du vill tilldela läsaren. 
  3. I sektionen “Läsare”, klicka på ”+ Ny”.
  4. Svep åt höger över skärmen på din WisePOS E för att komma åt inställningsmenyn.
  5. Tryck på ”Generera parningskod”.
  6. På ditt Stripe-konto anger du koden i fältet ”Registreringskod”.
  7. Ge din läsare ett namn genom att ange det i fältet ”Läsaretikett” (valfritt).
  8. Klicka “Spara”.

Använda terminalen med Sirvoy

Ansluta läsaren till Sirvoy

Läsaren upptäcks automatiskt och ansluts för användning med Sirvoy när båda dessa villkor är uppfyllda:

  • Ditt Stripe-konto är kopplat till ditt Sirvoy-konto, och
  • Din läsare är påslagen och ansluten till internet på samma nätverk som du kör Sirvoy

Påbörja en betalning

  1. Öppna en bokning i Sirvoy.
  2. Klicka på “Debitera med Terminal”.
  3.  I fältet ”Denna betalning” anger du beloppet som ska debiteras.
  4. Be gästen att slutföra köpet med sitt kort på terminalen.
  5. Betalningen registreras nu på bokningen som en betalningsnotering.

OBS!

  • För betalningar på en faktura, debitera först kortet enligt beskrivningen ovan, och flytta sedan betalningen till fakturan.
  • Om gästen inte genomför betalningen inom 30 sekunder avbryts den automatiskt.

Återbetala en betalning

  1. Öppna en bokning i Sirvoy.
  2. Hitta den betalning du vill återbetala under sektionen ”Betalningsnoteringar” .
  3. Klicka på den röda pilen för att skapa en återbetalning.