Ronneby Brunnspark Vandrarhem och B&B – Imponerande tillväxt på smal budget, med hjälp av Sirvoy

18 januari 2024 01:24 CET

Ronneby Brunnspark Vandrarhem och B&B, beläget i hjärtat av Blekinge, har av gäster kallats för Ronnebys juvel. Och det med all rätt. För tio år sedan gav Pehr Andersson nytt liv åt två sekelskiftesvillor. Som vandrarhem och bed & breakfast erbjuds nu bekväma vistelser med utsikt över den vackra Brunnsparken. 

”Jag tycker om att skapa en välkomnande och minnesvärd miljö, där varje detalj blir en del av någons resa. Att förvandla en enkel vistelse till en speciell upplevelse.” 

Pehr Andersson, ägare av Ronneby Brunnspark Vandrarhem och B&B

En kort, naturskön promenad längs ån leder gästerna till hjärtat av Ronneby, fullt av charmiga butiker, kulturevenemang och möjligheter till motion. De paket som erbjuds genom vandrarhemmet är det perfekta sättet att komma in på lokala ställen, som Ronneby Golfklubb och restaurang Blekan. Här finns något för alla, vare sig man är ute efter lugn och ro, eller äventyr.

Villorna har upplevt mycket under sin hundraåriga historia, men renoveringar håller dem i fin form. Att bo där är som att resa tillbaka i tiden (men med WiFi!). På senare tid har Pehr skapat en stadig tillväxt i verksamheten år efter år. Men framgången var inte given – utmaningar som att utvidga verksamheten, hålla nere kostnader och utbilda personal behövde övervinnas för att verksamheten skulle bli vad den är idag.

Utmaningen – tillväxt och upplärning på en liten budget

Pehr ville få sin nyfunna verksamhet att växa, men tidigare hade all bokningshantering skett med papper och penna – det skulle inte längre fungera för det förnyade och växande vandrarhemmet. När antalet gäster ökade skulle en sådan gammaldags lösning försvåra arbetet i receptionen och försämra gästupplevelsen. 

Pehr stötte på två hinder när han letade efter ett bra bokningssystem. 

  1. Budget. ”Jag började från noll och behövde en lösning som var väldigt prisvärd. Något som jag kunde starta upp med till en låg kostnad och sedan utöka efter behov.”
  2. Upplärning. ”Jag hade tidigare använt en programvara som var svår att hantera. Det var ett väldigt otympligt och komplicerat system. Du behövde tre månaders träning för att lära dig det! Men jag har ny personal hela tiden, särskilt på sommaren, och jag har bara en vecka på mig att lära upp dem.”

Lösningen – Sirvoys användarvänliga design och flexibla pris

Pehr har en bakgrund inom informationsteknik och programmering och berättar: ”Jag funderade på att utveckla ett eget system, men jag är glad att jag inte gjorde det. Jag valde Sirvoy.” 

Sirvoys molnbaserade bokningssystem fyller alla behov i den blomstrande verksamheten.

  • Prisvärt. ”Vi började med ett Sirvoy Starter-konto och uppgraderade senare till Pro. Det har definitivt hjälpt oss att både tjäna och spara pengar.”
  • Upplärning på en dag. ”Jag lärde mig själv systemet och nu utbildar jag min personal. Det tar vanligtvis en dag, sedan är de redo för arbete.”
  • Kundsupport i världsklass. ”Sirvoy-teamets lyhördhet och uppmärksamhet på våra behov är fantastisk. Deras stöd har varit en avgörande faktor för vår framgång.” 

Pehrs favoritfunktion! ”Jag gillar kalendersidan, jag använder den jämt, den är alltid i fokus. Där ändrar jag bokningar, byter rum eller reservationer, och jag gillar enkelheten med att ställa in restriktioner – allt är så lätt.”

Resultatet – imponerande tillväxt

”Sirvoy har varit avgörande för vår tillväxtresa. Dess anpassningsförmåga och möjligheten att skala upp systemet har gjort det möjligt för oss att möta ökande krav på ett smidigt sätt.” 

Beviset är vandrarhemmets imponerande resultat. 

  • Direktbokningar fördubblades.  Bokningar via Sirvoys provisionsfria bokningsformulär har fördubblats sedan 2014. 
  • Intäkterna ökade år efter år. Intäkterna har ökat stadigt sedan 2018, även under COVID-19-pandemin.

Till alla som önskar ta efter framgången för Ronneby Brunnspark Vandrarhem och B&B har Pehr tre råd att ge.

  1. ”Jag vill uppmana andra att använda Sirvoy.” 
  2. ”Främja direktbokningar, men använd också bokningskanaler – det är värt pengarna.”
  3. ”Viktigast av allt, erbjuda bästa möjliga service och skapa en plats dit gäster vill komma tillbaka – det kommer de att göra.”