Användarvillkor Gäller från 18 november 2024
Parter och kontoägare
Sirvoys bokningssystem (nedan kallat ”systemet”) är en tjänst som tillhandahålls av Sirvoy Limited (nedan kallad ”Sirvoy”), som är registrerat på Irland. Abonnemangsinnehavare och kontoägare (nedan kallad ”kunden”) är den person vars e-post och kontaktuppgifter ursprungligen angavs när kontot skapades. Om personen har registrerat sig för en arbetsgivares räkning är arbetsgivaren kontoägare.
I händelse av tvist gällande ägarskap för kontot så förbehåller Sirvoy sig rätten att begära in dokumentation för att avgöra samt bekräfta ägarskap. Dokumentation kan inkludera, men är inte begränsad till, en skannad kopia av registreringsbeviset för företaget, legitimation med foto utgivet av myndigheterna, sista fyra siffrorna på registrerat betalkort och liknande. Sirvoy håller rätten att efter eget tycke avgöra vad som är rättmätigt ägarskap samt att överföra ett konto till en rättmätig ägare, eller att tillfälligt inaktivera ett konto tills en tvist anses löst.
Godkännande av användarvillkoren
Kunden godkänner dessa användarvillkor i samband med sin registrering genom att markera rutan i registreringsformuläret på Sirvoys webbplats. Sirvoy kan ibland komma att ändra användarvillkoren. Vi kommer att meddela dig om ändringar minst 30 dagar i förväg. Om du inte vill fortsätta använda Sirvoys tjänster på grund av ändringar i våra användarvillkor kommer du att ha möjlighet att frånträda avtalet utan påföljd.
Omfattning och användning
Abonnemanget ger kunden rätt att använda Sirvoys system. Sirvoy förbinder sig att hålla dina uppgifter säkra och vårt system fritt från bedrägeri och missbruk. Abonnemanget kan därför inte användas av andra eller för databehandling åt andra. Det högsta tillåtna antalet bokningsbara objekt och andra angivna begränsningar får inte överskridas. Kunden har endast rätt att använda systemet för de ändamål som det är avsett för. Vid missbruk eller felaktig användning kan abonnemanget avslutas, men endast efter föregående meddelande till kunden, och kunden kan hållas ansvarig för eventuell förlust eller skada som Sirvoy lidit till följd av detta. Exempel på missbruk är, men är inte begränsat till, att skicka e-post och sms från Sirvoy-systemet i ej avsedda syften och avsiktlig utebliven betalning.
Betalnings- och faktureringsvillkor
Betalning sker varje månad. Fasta och rörliga kostnader dras från kundens kontosaldo. Kundens konto hos Sirvoy kommer att låsas om saldot på kontot är negativt i mer än 20 dagar. Om betalning fortfarande inte har mottagits av Sirvoy inom 60 dagar förbehåller sig Sirvoy rätten att avsluta kontot. Betalningspåminnelser kommer att visas efter inloggning och/eller skickas till kunden via e-post innan konton låses och/eller avslutas.
Varaktighet och uppsägning
Vi förstår att omständigheterna ibland förändras och att du kan behöva ompröva ditt köp. För att säkerställa kundnöjdhet erbjuder vi en 14-dagars ångerrätt för berättigade köp, vilket är i enlighet med EU-direktiv och irländsk lag. Du kommer att vara berättigad till återbetalning om du har köpt vår prenumerationstjänst och vill avbryta inom 14 dagar efter den första betalningen. Om kunden tidigare har använt vår kostnadsfria 14-dagars prova-på-tjänst utan krav på att lämna kortuppgifter och sedan går vidare med att köpa abonnemanget, har kunden dock inte rätt till återbetalning. Detta undantag gäller eftersom kunden då redan har haft möjlighet att utvärdera tjänsten under provperioden.
För att begära återbetalning inom ångerperioden på 14 dagar, vänligen kontakta vår kundtjänst och lämna nödvändig information om ditt köp. Återbetalning sker normalt med samma betalningsmetod som du använde vid köpet om inte annat avtalats. Om en kund har brutit mot våra användarvillkor eller ägnat sig åt kränkande eller bedräglig verksamhet kan rätten till återbetalning förverkas.
Som nämnts under avsnittet ”Betalningsvillkor” kan en kund använda Sirvoy-systemet så länge som saldot på kontot är positivt. Vi kan avsluta kontot om kontosaldot förblir negativt under en period av 60 dagar, eller på kundens begäran innan 60-dagarsperioden har fullbordats.
Kunddata
Kunden äger och får använda uppgifterna på det sätt som kunden finner lämpligt. Bokningar kommer att finnas kvar i systemet i minst 18 månader från utcheckningsdatum, men kan därefter raderas om de inte redan har raderats av kunden. Vid avslutning av abonnemanget kan kunden exportera sina uppgifter via exportfunktionen. Kunddata kommer att raderas 1 år efter att abonnemanget avslutats eller tidigare på kundens begäran och Sirvoy kommer inte att vara skyldigt att lagra någon kunddata därefter.
Kunden godkänner och samtycker härmed till att dess uppgifter, om nödvändigt, behandlas av ombud, underbiträden och underleverantörer som Sirvoy har utsett/anlitat. En lista över underbiträden finns på Sirvoys webbplats.
För att säkerställa integriteten och säkerheten för gäster vars betalningar registreras eller genomförs med hjälp av Sirvoys plattform, informerar vi härmed alla gäster hos våra kunder om att kortnummer som lämnas för bokningstransaktioner kommer att förvaras på ett säkert sätt och endast under den tid som krävs för att underlätta för och bekräfta din betalning. I enlighet med vårt engagemang för ditt dataskydd och i strikt överensstämmelse med globala dataskyddsbestämmelser kommer alla sådana kortuppgifter att oåterkalleligen raderas från våra system 30 dagar efter utcheckningsdatum. Denna policy tillämpas för att skydda din personliga information mot obehörig åtkomst och för att försäkra våra användare om vårt engagemang för deras integritet och säkerhet.
Operativ stabilitet
Sirvoy strävar efter högsta möjliga driftstabilitet men ansvarar inte för eventuella avbrott som beror på faktorer utanför Sirvoys kontroll. Sådana avbrott inkluderar, men är inte begränsade till, strömavbrott, fel på utrustning och anslutningar och andra liknande avbrott.
Underhåll och systemändringar
För att tillhandahålla bästa möjliga service kan Sirvoy ibland justera eller uppdatera systemet. I sådana fall kan det vara nödvändigt att tillfälligt stänga ner åtkomsten till systemet. Sirvoy har rätt att uppdatera och förbättra systemet och även ändra funktionalitet, så länge som en grundläggande tjänst upprätthålls, det vill säga registrering och hantering av bokningar.
Prissättning
Sirvoy kommer att meddela eventuella prishöjningar minst 2 månader före en sådan höjning, med undantag för sådana som kan krävas till följd av prisinflation, valutakursvolatilitet, prishöjningar från tredje part eller andra faktorer som rimligen ligger utanför Sirvoys kontroll och som leder till ökade kostnader eller priser för Sirvoy. Ny funktionalitet, till exempel ytterligare moduler eller funktioner, kan komma att prissättas separat.
Rättigheter
Systemet är upphovsrättsskyddat och ägs till fullo av Sirvoy. Sirvoy kan när som helst överföra sina rättigheter och skyldigheter till tredje part, under förutsättning att den tredje parten fortsätter att underhålla systemet enligt dessa villkor.
Rättigheter till immateriell egendom
Alla patent, varumärkesrättigheter, designrättigheter, utformningar, logotyper, produktnamn, varumärken, servicemärken, affärshemligheter, know-how, databasrättigheter och andra immateriella rättigheter (oavsett om de är registrerade eller oregistrerade) och alla ansökningar om dessa, var som helst i världen, som tillhandahålls av Sirvoy till följd av eller i samband med leveransen av systemet, ska tillhöra respektive ägare av dessa.
Kundens skyldigheter
Kunden har det fulla ansvaret för de enskilda transaktioner och avtal som ingås och hanteras genom systemet. Kunden är alltid ansvarig för att kontrollera att den information som registreras eller visas i systemet är korrekt. Kunden får inte agera på ett sätt som negativt påverkar andras möjlighet att använda systemet och kunden får inte registrera kränkande eller vilseledande information.
Kunden bekräftar att, i den utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag, hans/hennes enda åtgärd för eventuella problem eller missnöje med systemet, tredjepartsapplikationerna eller innehållet i tredjepartsapplikationerna är att sluta använda systemet, tredjepartsapplikationerna eller innehållet i tredjepartsapplikationerna.
Sirvoys skyldigheter
Sirvoy strävar efter att tillhandahålla bästa möjliga service, men kunden förstår och bekräftar att systemet tillhandahålls ”SOM DET ÄR” utan uttrycklig eller underförstådd garanti eller villkor av något slag. Kunden använder systemet på egen risk.
Sirvoy garanterar inte, stödjer inte, och tar inte på sig ansvar för tredjepartsapplikationer, innehåll i tredjepartsapplikationer, användarinnehåll eller någon annan produkt eller tjänst som annonseras eller erbjuds av en tredje part på eller via Sirvoys system eller någon länkad webbplats. Kunden förstår och bekräftar att Sirvoy inte är ansvarigt för någon transaktion mellan kunden och tredjepartsleverantörer av tredjepartsapplikationer eller produkter eller tjänster som annonseras på eller via Sirvoys system.
Policy för respektfull kommunikation
a) Åtagande för respektfull kommunikation
Sirvoy strävar efter att erbjuda en professionell, respektfull och säker miljö för både våra kunder och vår personal. Vi tror på att en artig och konstruktiv kommunikation kan lösa problem och förbättra våra tjänster.
b) Tillämpningsområdet för policyn för respektfull kommunikation
Denna klausul gäller för alla former av kommunikation mellan kunder och Sirvoys kundtjänstmedarbetare, inklusive men inte begränsat till telefonsamtal, e-post, chattmeddelanden och interaktioner på sociala medier.
c) Förbjudet beteende
Följande beteenden betraktas som kränkande och är strängt förbjudna vid interaktion med våra kundtjänstmedarbetare:
- Användning av kränkande, nedsättande eller diskriminerande språk baserat på ras, kön, religion, nationalitet, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning.
- Hot om våld, skrämsel eller trakasserier i någon form.
- Ihållande och orimliga krav eller klagomål som inte är i linje med Sirvoys tjänster eller policy.
- Upprepade gånger avbryta eller vägra att samarbeta med vägledning eller instruktioner från kundtjänstmedarbetare.
d) Konsekvenser av kränkande beteende
Om en kund ägnar sig åt kränkande beteende enligt ovan kommer Sirvoy att vidta följande åtgärder:
- Första instans: Kunden kommer att få en skriftlig varning via e-post, där vi beskriver det kränkande beteendet och begär att det upphör omedelbart.
- Andra instans: Om missbruk fortsätter efter den första varningen kommer kunden att få en sista skriftlig varning som anger att fortsatt missbruk kan leda till att abonnemanget eller serviceavtalet avslutas.
- Uppsägning: Om kränkande beteende fortsätter efter två varningar förbehåller sig Sirvoy rätten att avsluta kundens abonnemang eller serviceavtal omedelbart, utan ytterligare meddelande. Vid grovt missbruk kan Sirvoy komma att avsluta tjänsten omedelbart, utan föregående varning.
e) Överklagningsförfarande
Kunder som har fått sin tjänst uppsagd på grund av missbruk kan överklaga beslutet inom 30 dagar genom att kontakta den utsedda kontaktpersonen för överklagande på legal@sirvoy.com. Sirvoy kommer att granska överklagandet, ta hänsyn till eventuell ytterligare information som lämnats och fatta ett slutligt beslut. Om kunden inte lämnar in en överklagan till Sirvoy inom 30 dagar efter meddelandet om uppsägning av tjänsten kommer all data att raderas från systemet. Om kunden i framtiden vill använda Sirvoys programvara kommer uppgifterna från det tidigare kontot att ha raderats och vara omöjliga att återskapa.
f) Återställande
Efter Sirvoys bedömning, och efter en granskning av kundens överklagande eller efter en betänketid som inte är längre än 30 dagar, kan beslutet att avsluta tjänsterna återkallas. Beslut om att återupprätta tjänsterna kommer att meddelas kunden skriftligen.
Friskrivningsklausul
Sirvoy ansvarar inte för direkta skador som kunden har lidit, betalat eller ådragit sig med avseende på de tjänster som Sirvoy erbjuder enligt detta avtal.
Varken Sirvoy eller någon av dess tjänstemän, styrelseledamöter, anställda, representanter, dotterbolag, anslutna företag, distributörer, anslutna (distribuerande) partners, licensinnehavare, agenter eller andra som är involverade i att skapa, sponsra och marknadsföra eller på annat sätt göra Sirvoy-systemet och dess innehåll tillgängligt ska hållas ansvariga för:
(i) straffrättsliga, särskilda, indirekta förluster eller följdförluster eller följdskador, produktionsbortfall, utebliven vinst, förlorade intäkter, förlust av kontrakt, förlust av eller skada på goodwill eller anseende, förlust av anspråk;
(ii) eventuella felaktigheter avseende den (beskrivande) information (inklusive priser, tillgänglighet och betyg) från tredjepartsleverantören som görs tillgänglig i Sirvoy-systemet;
(iii) de tjänster som tillhandahålls eller de produkter som erbjuds av tredjepartsleverantören eller andra affärspartner;
(iv) alla (direkta, indirekta, följdmässiga eller bestraffande) skador, förluster eller kostnader som kunden lidit, ådragit sig eller betalat till följd av eller som uppstår på grund av eller i samband med användningen, oförmågan att använda eller förseningen av Sirvoy-systemet; eller
(v) personskada, dödsfall, egendomsskada eller annan (direkt, indirekt, särskild, följdskada eller straffskada) skada, förlust eller kostnad som kunden lidit, ådragit sig eller betalat, oavsett om det beror på handlingar, fel, överträdelser, försumlighet, uppsåtlig försummelse, underlåtenhet, bristande prestation, felaktig framställning, skadestånd eller strikt ansvar av eller (helt eller delvis) hänförligt till en tredjepartsleverantör eller någon av Sirvoys andra affärspartners (inklusive någon av deras respektive anställda, styrelseledamöter, chefer, agenter, representanter, underleverantörer eller närstående företag) vars produkter eller tjänster (direkt eller indirekt) görs tillgängliga, erbjuds eller marknadsförs på eller genom Sirvoys system, inklusive (partiell) avbokning, överbokning, strejk, force majeure eller någon annan händelse utanför Sirvoys kontroll.
Sirvoy är inte ansvarigt och frånsäger sig allt ansvar för användning, giltighet, kvalitet, lämplighet, ändamålsenlighet och vederbörlig upplysning om de olika reseprodukter och tjänster som kan beställas, förvärvas, köpas, betalas, hyras, tillhandahållas, reserveras, kombineras eller fullbordas från kunden (t.ex. hotell, motell, lägenhet, bed & breakfast), attraktioner (t.ex. (tema)parker, museer, sightseeingturer), transportleverantör (t.ex. biluthyrning, kryssningar, tåg, flygplatstransporter, bussturer, transfer), researrangörer, reseförsäkringar och alla andra resor eller relaterade produkter eller tjänster som från tid till annan är tillgängliga för en bokning (”bokningen”) och lämnar inga utfästelser, garantier eller villkor av något slag i detta avseende, vare sig underförstådda, lagstadgade eller på annat sätt, inklusive eventuella underförstådda garantier för säljbarhet, äganderätt, icke-intrång eller lämplighet för ett visst ändamål. Kunden bekräftar och samtycker till att denne är ensamt ansvarig och tar på sig allt ansvar och alla skyldigheter med avseende på varje bokning (inklusive eventuella garantier och utfästelser från kunden). Sirvoy är inte en (åter)säljare.
Klagomål eller anspråk i samband med en bokning (inklusive relaterade till det erbjudna priset (specialpris/kampanjpris), policy eller specifika önskemål) ska hanteras av kunden. Sirvoy är inte ansvarigt för och frånsäger sig allt ansvar avseende sådana klagomål, anspråk och produktansvar.
Oavsett om kunden har debiterat för bokningen eller inte, samtycker kunden till och bekräftar att kunden alltid är ansvarig för insamling, innehållande, överföring och betalning av tillämpliga skatter som ska betalas på det totala bokningspriset eller avgiften till berörda skattemyndigheter. Sirvoy är inte ansvarigt för att överföra, samla in, hålla inne eller betala relevanta skatter som ska betalas på bokningspriset eller avgiften till berörda skattemyndigheter. Sirvoy agerar inte som ansvarig handlare för någon produkt eller tjänst.
Kunden erkänner de svårigheter som är förknippade med användningen av internet, i synnerhet varierande hastighet och överbelastning i nätverket som kan orsaka avbrott och svårigheter att få tillgång till en webbplats. Sirvoy frånskriver sig allt ansvar som är relaterat till någon tillfällig (schemalagd eller oplanerad) och/eller helt haveri eller driftstopp (för underhåll, uppdateringar eller på annat sätt på webbplatsen och/eller Sirvoy-systemet).
Användning av Sirvoys Channel Manager
Kunden är alltid ansvarig för att verifiera att rumstyperna är korrekt mappade och att bokningar, priser och tillgänglighet uppdateras korrekt till och från bokningskanaler. Sirvoy ansvarar inte för eventuella inkomstförluster eller kostnader som uppkommer på grund av att felaktig information publiceras i bokningskanaler.
Kunden är införstådd med att det finns en oundviklig risk för överbokning om ett visst rum erbjuds via flera bokningskanaler samtidigt och kunden tar fullt ansvar för eventuella förluster eller skador som uppstår till följd av sådana överbokningar. Eventuella överbokningar eller problem måste omgående hanteras och lösas av kunden i samarbete med bokningskanalen.
Kortuppgifter och betalningar
Sirvoy underlättar behandling av betalningar genom betalningsprocessorer från tredje part. Sirvoy agerar eller fungerar aldrig som ansvarig handlare. Sirvoy ansvarar inte för några (auktoriserade, (påstådda) obehöriga eller felaktiga) avgifter från kunden eller för något belopp för någon giltig eller auktoriserad avgift (inklusive förbetalningar, no-show och debiterbara avbokningar).
Överensstämmelse med direktivet om penningtvätt från tredje part
Sirvoy-kunder som använder fysiska betalningsterminaler från tredje part, till exempel Stripe, i vår programvara för hotellbokning och som är registrerade i EES eller EU är skyldiga att följa de europeiska direktiven om penningtvätt. (Om en kunds verksamhet är registrerad eller bedriver verksamhet utanför EU/EES-området förväntas de följa relevant nationell och internationell lagstiftning mot penningtvätt). Detta gäller särskilt anpassningen av registreringen av betalterminaler till den jurisdiktion där betalningarna tas emot. Användaren är ensam ansvarig för att förstå och följa dessa direktiv och de skyldigheter som följer därav för betaltjänstleverantören. Det förväntas att Sirvoys kunder som använder betalterminaler från tredje part registrerar sina betalterminaler hos sin lokala skattemyndighet eller annat relevant nationellt organ och uppfyller kraven för bekämpning av penningtvätt (AML). Bristande efterlevnad kan leda till rättsliga konsekvenser och uppsägning av tjänster från tredjepartsleverantören av betalterminaler. Genom att godkänna dessa villkor bekräftar Sirvoys kunder sitt engagemang för transparenta och ansvarsfulla finansiella metoder.
Sekretess och dataskydd
Sirvoy har vidtagit alla rimliga försiktighetsåtgärder som krävs för att förhindra förstörelse, förlust eller åtkomst och missbruk av systeminformation av någon obehörig tredje part. Sirvoy behandlar kunduppgifter endast för kunden och inte för egna, icke-relevanta syften. Sirvoy håller all kundinformation konfidentiell och kommer endast att lämna ut information om kunden till en tredje part om det är relevant för den tjänst som tillhandahålls genom detta avtal. Vid behov kommer Sirvoy att kontakta kunden med viktig information relaterad till kundens konto.
Alla personuppgifter som samlas in kommer att behandlas på ett rättvist, lagligt och transparent sätt och i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen EU 2016/679 (”GDPR”) och dataskyddslagen 2018. Tredjepartstjänster som uppfyller kraven i GDPR kan användas för databehandling. Sirvoy är behörig att agera som ”personuppgiftsbiträde” för personuppgifter för kundens räkning, som kommer att vara ”personuppgiftsansvarig” för sådana uppgifter. Kunden kan begära ett databehandlingsavtal (DPA) från Sirvoy som komplement till dessa villkor. I detta sammanhang hänvisas också kunden till Sirvoy Limiteds integritetspolicy på dess webbplats.
Kunden ska hantera och behandla personuppgifter och gästinformation enligt gällande integritets- och dataskyddsbestämmelser, till exempel dataskyddsförordningen (GDPR). Kunden är ansvarig för att inhämta samtycke för all behandling av personuppgifter, e-postkommunikation och liknande behandling. Kunden måste respektera varje begäran att få del av, ändra eller radera en persons uppgifter, till exempel genom att radera bokningshistorik etc. Sirvoy kommer inte i onödan att lagra några uppgifter när de har raderats av kunden.
Tvister
Dessa villkor och tillhandahållandet av Sirvoys tjänster kommer att regleras av och tolkas i enlighet med Irlands lagar. Alla tvister som uppstår till följd av dessa allmänna villkor och våra tjänster ska uteslutande överlämnas till behöriga domstolar i Dublin, Irland.
Den ursprungliga engelska versionen av dessa villkor kan ha översatts till andra språk. Den översatta versionen tjänar endast som ett hjälpmedel och kunden kan inte erhålla några rättigheter från den översatta versionen. Vid händelse av tvist om innehållet i eller tolkningen av dessa villkor eller vid bristande överensstämmelse eller avvikelse mellan den engelska versionen och någon annan språkversion av dessa villkor, ska den engelska språkversionen i den utsträckning som tillåts enligt lag gälla, ha företräde och vara avgörande.
Om någon bestämmelse i dessa villkor är eller blir ogiltig, ogenomförbar eller icke-bindande, ska kunden förbli bunden av alla övriga bestämmelser i dessa villkor. I sådant fall ska den ogiltiga bestämmelsen ändå tillämpas i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag och kunden ska åtminstone samtycka till att acceptera en liknande effekt som den ogiltiga, ogenomförbara eller icke-bindande bestämmelsen, med hänsyn till innehållet i och syftet med dessa villkor.