Cyberbrottslighet är ett ständigt närvarande hot mot företag av alla storlekar. Metoderna kan variera, men det är oftast den mänskliga faktorn som gör att brottet lyckas – Den är en faktor i 82% av alla dataintrång.

Skydda dig själv och ditt företag mot cyberbrottslighet:

  • Öppna inte meddelanden som påstås komma från Sirvoy med en domän som inte är sirvoy.com.
  • Använd ett starkt och unikt lösenord för ditt Sirvoy-konto.
    • Använd minst 20 tecken.
    • Inkludera stora bokstäver (A-Z), små bokstäver (a-z), siffror (0-9) och specialtecken (som !, @, #, $, %).
    • Undvik vanliga ord eller information som är lätt att gissa sig till, t.ex. ”password”, ”admin” eller bokstäver/siffror i följd.
    • Undvik att inkludera lättillgänglig personlig information som namn eller födelsedagar.
  • Skydda ditt e-postkonto (det skulle kunna användas för att återställa ditt Sirvoy-lösenord).
    • Använd ett starkt och unikt lösenord. 
    • Använd 2-faktorsautentisering.
  • Installera inte appar eller program från okända källor.
  • Installera de senaste uppdateringarna för din dators operativsystem (Windows / Mac OS / ChromeOS / Linux), mobila enheter (surfplatta / smartphone), internetroutrar och andra enheter.
  • Ta bort oanvända plugins för att undvika säkerhetsproblem.

Vad är en phishing-attack?

Phishing (nätfiske) är en term som används för bedrägliga meddelanden som är utformade för att lura mottagaren att lämna ut känslig information. Bedragaren utger sig vanligtvis för att vara ett välkänt företag eller en bekant person. Detta är den vanligaste typen av internetbrott; med mer än 323 000 offer under 2021.

Om du misstänker att en phishing-attack har gjort intrång i ditt Sirvoy-konto, kontakta vårt supportteam omedelbart så vidtar vi åtgärder för att säkra ditt konto.

Att känna igen phishing-attacker

Många sådana attacker kan identifieras med hjälp av följande:

1. Felaktig avsändare

Alla e-postmeddelanden kommer från domäner (texten efter @-symbolen i en e-postadress). @gmail.com eller @sirvoy.com är exempel på domäner.

Attackerna kommer inte från samma domän som den officiella korrespondensen.

Alla legitima Sirvoy-meddelanden  kommer från sirvoy.com, men en angripare kan använda andra domäner som ger intryck av att vara officiella. Bedrägliga e-postmeddelanden kan komma från en domän som @sirvoy-system.com eller diskret felstavade domäner som @slrvoy.com. Öppna inte meddelanden som påstår sig komma från Sirvoy med en domän som inte är sirvoy.com.

2. Brådskande eller misstänkta förfrågningar

När vi stressar så tenderar vi att vara mindre försiktiga. Angripare utnyttjar detta genom att skapa en känsla av brådska i sina phishing-meddelanden. De kan hävda att omedelbara åtgärder är nödvändiga för att skydda ett konto eller för att utnyttja ett tidsbegränsat erbjudande.

Även om Sirvoy ibland skickar brådskande meddelanden, kontrollera alltid att det kommer från @sirvoy.com innan du agerar.

Målet med phishing-attacker är att komma åt sekretessbelagd information, så var särskilt försiktig om du får ett meddelande där du uppmanas att logga in på Sirvoy eller ändra lösenordet för ditt konto.

3. Vilseledande länkar eller knappar

Många e-postmeddelanden innehåller länkar eller knappar som leder till en webbplats, men phishing-attacker använder dessa som fällor och skickar dig till bedrägliga webbplatser. Det kan stå saker som ”Verifiera ny bokning” eller ”Ändra ditt lösenord”.

Klicka bara på knappar eller följ länkar som påstår sig leda till Sirvoy om du kan bekräfta att e-postmeddelandena faktiskt kommer från Sirvoy. Till exempel genom att bekräfta att domänen är @sirvoy.com. 

När du känner dig tveksam

För att försäkra dig om äktheten av ett e-postmeddelande som verkar vara från Sirvoy, kontakta vårt supportteam. De är redo 24/7, kommer att svara inom några minuter och kommer att kunna bekräfta om ett e-postmeddelande kom från Sirvoy eller från en bedragare.