I Inställningar -> Bokningsformulär -> Allmänna inställningar kan du välja standardinställningar för att skicka ut e-post och sms. Här är en sammanfattning:

Skicka e-post som standard

  • Alternativet ”Automatiska e-postmeddelanden” kommer att vara aktiverat som standard i varje bokning, i fältet där du redigerar kontaktuppgifter, men din personal kan inaktivera det.
  • Automatiska e-postmallar, inställda under Inställningar -> Språk & texter, kommer att skickas automatiskt förutsatt att gästens e-postadress ingår i bokningen.

OBS! För att säkerställa att du har gästens e-postadress, gå till Inställningar -> Bokningsformulär -> Anpassa standardfält och ställ ”E-postadress” till ”Gäster måste ange”.

Skicka sms som standard

  • I bokningsformuläret på din hemsida kommer alternativet ”Skicka mig sms-bekräftelse” att aktiveras som standard, men gästerna kan välja bort det.
  • Alternativet ”Automatiska textmeddelanden” i fältet där du redigerar en boknings kontaktuppgifter kommer också att vara aktiverat som standard, men kan inaktiveras av din personal.
  • Sms-mallar inställda för att skickas automatiskt under Inställningar -> Språk & Texter kommer att skickas ut som standard om gästens telefonnummer anges i bokningen.

OBS! För att säkerställa att du har gästens telefonnummer, gå till Inställningar -> Bokningsformulär -> Anpassa standardfält och ställ ”Telefonnummer” till ”Gäster måste ange”.

Bekräftelsemejl som standard, för bokningar i receptionen

OBS! Bekräftelsemejl för bokningar som görs via bokningsformuläret på din hemsida är obligatoriska, om gästens e-postadress finns med i bokningen, och kan inte stängas av.