I Inställningar -> Bokningsformulär -> Allmänna inställningar kan du välja standardinställningar för att skicka ut e-post och sms. Här är en sammanfattning:
Skicka e-post som standard
- Alternativet ”Automatiska e-postmeddelanden” kommer att vara aktiverat som standard i varje bokning, i fältet där du redigerar kontaktuppgifter, men din personal kan inaktivera det.
- Automatiska e-postmallar, inställda under Inställningar -> Kommunikation, kommer att skickas automatiskt förutsatt att gästens e-postadress ingår i bokningen.
OBS! För att säkerställa att du har gästens e-postadress, gå till Inställningar -> Bokningsformulär -> Anpassa standardfält och ställ ”E-postadress” till ”Gäster måste ange”.
Skicka sms som standard
- I bokningsformuläret på din hemsida kommer alternativet ”Skicka mig sms-bekräftelse” att aktiveras som standard, men gästerna kan välja bort det.
- Alternativet ”Automatiska textmeddelanden” i fältet där du redigerar en boknings kontaktuppgifter kommer också att vara aktiverat som standard, men kan inaktiveras av din personal.
- Sms-mallar inställda för att skickas automatiskt under Inställningar -> Kommunikation kommer att skickas ut som standard om gästens telefonnummer anges i bokningen.
OBS! För att säkerställa att du har gästens telefonnummer, gå till Inställningar -> Bokningsformulär -> Anpassa standardfält och ställ ”Telefonnummer” till ”Gäster måste ange”.
Bekräftelsemejl som standard, för bokningar i receptionen
- Alternativet ”Skicka bekräftelse via e-post” för nya bokningar som görs av receptionen kommer att aktiveras som standard, men din personal kan välja att inaktivera det.
OBS! Bekräftelsemejl för bokningar som görs via bokningsformuläret på din hemsida är obligatoriska, om gästens e-postadress finns med i bokningen, och kan inte stängas av.