När en överbokning sker får ni ett e-postmeddelande och det syns också ett meddelande på sidan med bokningsinformation.

Meddelandet om överbokningen i den gula rutan visar vad som efterfrågades (rumstyp, antal gäster, datum osv.). Jämför den informationen med det aktuella bokningsinnehållet för att ta reda på problemet och vad som saknas. Vanligtvis var inget rum tillgängligt eller så var rummet inte tillgängligt för hela perioden. Observera att när inget rum är tilldelat överbokningen, visas antalet nätter alltid som ”1”.

Om ni kan ta emot gästerna:

  1. Lägg manuellt till rum i bokningen av den begärda rumstypen. Om du behöver lägga till ett rum från en annan rumstyp än den efterfrågade rekommenderar vi att du gör det på kanalens sida. Mer information finns i den här artikeln.
  2. Markera överbokningen som löst.

Om ni inte kan ta emot gästerna:

  1. Kontakta bokningskanalen så snart som möjligt och förklara situationen. Sirvoy kan inte kontakta bokningskanalen för er.
  2. Om bokningskanalen samtycker till att avbryta bokningen eller ändra datum, uppdateras den automatiskt när uppdateringen är mottagen i Sirvoy.

Vänligen notera:

  • Att avboka bokningen i Sirvoy ändrar inte statusen för bokningen i bokningskanalen. Om bokningen måste avbokas så måste detta ske från bokningskanalen.
  • Ert avtal med bokningskanalen kan kräva att ni hittar alternativt boende.
  • Om ni kontaktar gästen direkt med ett alternativt erbjudande kan gästen komma överens om att avboka eller ändra bokningen genom bokningskanalen.

Anledningen till överbokningar kan variera. Om ni får många överbokningar, har frågor eller behöver råd om hur ni undviker liknande problem i framtiden så är ni välkomna att kontakta vår support. Det finns också fler supportartiklar i det här ämnet som kan ge användbar information.