När en överbokning sker får ni ett e-postmeddelande och det syns också ett meddelande på informationssidan för bokningen. Meddelandet om överbokningen visar vad som efterfrågades (rumstyp, antal gäster, datum osv.). Jämför den informationen med det aktuella bokningsinnehållet för att ta reda på problemet och vad som saknas. Vanligtvis var inget rum tillgängligt, eller rummet var inte tillgängligt för hela perioden.

Om ni kan ta emot gästerna:

  1. Lägg manuellt till rum till bokningen, antingen av den begärda rumstypen eller motsvarande.
  2. Markera överbokningen som löst.

Om ni inte kan ta emot gästerna:

  1. Kontakta bokningskanalen så snart som möjligt och förklara situationen. Sirvoy kan inte kontakta bokningskanalen för er.
  2. Om bokningskanalen samtycker till att avbryta bokningen eller ändra datum, uppdateras den automatiskt när uppdateringen är mottagen i Sirvoy.

Vänligen notera:

  • Att avboka bokningen i Sirvoy ändrar inte statusen för bokningen i bokningskanalen. Om bokningen måste avbokas så måste detta ske från bokningskanalen.
  • Ert avtal med bokningskanalen kan kräva att ni hittar alternativt boende.
  • Om ni kontaktar gästen direkt med ett alternativt erbjudande kan gästen komma överens om att avboka eller ändra bokningen genom bokningskanalen.

Anledningen till överbokningar kan variera. Om ni får många överbokningar, har frågor eller behöver råd om hur ni undviker liknande problem i framtiden så är ni välkomna att kontakta vår support. Det finns också fler supportartiklar i det här ämnet som kan ge användbar information.