Google Hotel Ads och Googles kostnadsfria bokningslänkar kan annonsera ditt hotell eller resort på Google-tjänster och länka direkt till din webbplats.
Vad är skillnaden mellan Googles kostnadsfria bokningslänkar och Google Hotel Ads?
Googles kostnadsfria bokningslänkar kostar ingenting och visas baserat på deras värde för Google-användare. Google Hotel Ads är betalda länkar och visas för Google-användare baserat på Googles annonsauktion.
Men i övrigt är innehållet detsamma.
Innan du börjar:
En Google-företagsprofil krävs. För att få hjälp att komma igång, kolla in Google for Hotels 101.
Se till att du uppfyller följande krav från Google innan du aktiverar anslutningen i Sirvoy.
I Sirvoy:
- Hotellets kontaktuppgifter under Inställningar -> Sirvoy-konto -> Kontaktuppgifter måste stämma överens med din Google-företagsprofil.
- ”Förfrågningar eller bekräftelser” under allmänna inställningar för bokningsformulär måste vara inställd på ”Bekräfta automatiskt nya bokningar”.
- Bokningsformuläret som används för din Google-anslutning måste ha ”Hur nära inpå incheckning gäst tillåts boka” inställd på 0 dagar.
- För att redigera detta, gå till Inställningar -> Bokningsformulär, klicka de tre prickarna intill bokningsformuläret och klicka ”Redigera”.
I Google:
- Din Google-företagsprofil behöver aktuella bilder och rumsbeskrivningar.
- Den angivna kategorin för din verksamhet i din Google-företagsprofil måste vara antingen ”hotell” eller ”resort”, andra kategorier som ”vacation rental” stöds inte.
- Verksamheten måste uppfylla Googles kvalifikationer för en logiverksamhet, såsom:
- Alla rum på samma plats
- Reception för incheckningar
- Bemanning på plats hela tiden
- Gäster som inte förbokat tas emot
På din webbplats
- Din webbplats ska med beskrivningar och bilder visa att du uppfyller ovanstående krav.
Så här ansluter du ditt Sirvoy-konto till Google Hotel Ads eller Googles kostnadsfria bokningslänkar
- Gå till Inställningar -> Säljkanaler -> Google Hotel Ads och klicka ”Anslut”.
- För betalda annonser, välj ”Betala per konvertering (CPA) och kostnadsfria bokningslänkar” och välj en ”Provisionssats”. För kostnadsfria annonser, välj ”Endast kostnadsfria bokningslänkar”.
- Annonserna optimeras automatiskt, så välj den högsta provision du är villig att betala.
- Under ”Bokningsformulärets ID”, ange ett bokningsformulär.
- Under ”URL för bokningssidan på er hemsida” anger du den URL där bokningsformuläret är installerat.
- Om fältet lämnas tomt kommer gästerna att dirigeras till en sida där endast bokningsformuläret visas (hosted by Sirvoy).
- Klicka “Spara”.
Dina Sirvoy- och Googlekonton är nu kopplade!
Innan du går:
Nu när du är ansluten till Google Ads finns det några saker du bör känna till.
- Annonskostnaderna kommer att dras av varje månad från ditt kontosaldo i Sirvoy på uppdrag av Google (valutaomvandling kan förekomma).
- Ett garantibelopp på $60/€50 (eller motsvarande i ditt kontos valuta) reserveras från ditt Sirvoy-kontosaldo för Google Ads. Om Google Ads avaktiveras frigörs det reserverade beloppet. Det reserverade beloppet och Google Ad-utgifterna rapporteras på dina Sirvoy-kontoutdrag.
- Om ditt kontosaldo sjunker under noll kommer Google Ads att sluta visas tills kontot fylls på.
- Google tar endast ut provision för genomförda bokningar. Dock kommer provisionen att debiteras även om bokningen senare avbokas. När du bestämmer dig för provisionssatsen bör du ta hänsyn till den genomsnittliga avbokningsfrekvensen för din verksamhet.
- Google-annonser optimeras över tid. Låt det gå tillräckligt lång tid innan du utvärderar resultatet eller ändrar inställningar.
- Google Hotel Ads-anslutningen kan endast visa priset för 2 gäster.