Vissa bokningskanaler ger hotell virtuella kort för att de ska kunna debitera sina gäster. Ett virtuellt kort är kreditkortsuppgifter som bara kan debiteras ett visst belopp under en begränsad tid.

Booking.com
Booking.com använder bara virtuella kort i vissa länder. Kontrollera med er account manager om ni vill veta om det är tillgängligt i ert land. I er Booking.com inloggning kan ni välja om ni vill acceptera ”alternative payment methods” (alternativa betalningsmetoder). Om ni väljer ”Ja” så kommer gästerna även att kunna boka utan att lämna sina kortuppgifter. Om gästerna betalar direkt till Booking.com så får ni ett virtuellt kort som ni kan använda för att debitera Booking.com efter det att gästen har checkat in. Ni hittar det virtuella kortet genom att logga in på Booking.com.

Expedia
Ni kan välja om ni vill ge gästen möjlighet att betala på hotellet (Hotel Collect) eller direkt när de bokar (Expedia Collect). Detta kallas ”Expedia Traveler Preference (ETP)”. Om en gäst väljer att betala direkt på Expedias hemsida (Expedia Collect) så kommer ni att få ett virtuellt kort av Expedia som ni kan använda för att debitera Expedia för bokningen.

Agoda
Gäster ges möjlighet att betala direkt vid bokningen, eller vid ett senare tillfälle. I båda fallen måste de lämna sina kortuppgifter, och i bida fallen kommer Agoda att skapa ett virtuellt kort. Det virtuella kortet syns i Agodas extranet under Reports->Bookings. Ni kan använda det för att debitera Agoda vid bokningens utcheckningstid.

Läs här för att få reda på hur virtuella kort fungerar tillsammans med Stripes betallösning.