OBS! Informationen i den här artikeln innehåller systembeskrivningar från tredje part som kan komma att ändras. Vissa detaljer kan alltså vara föråldrade på grund av nyligen gjorda ändringar från tredje part.

Om du använder Google Ads kan du skapa en spårningskod som den här nedan.

För mer omfattande råd om hur du konfigurerar spårningskoden på din webbplats, se den här artikeln.

image

Det är möjligt att spåra alla konverteringar som gjorts (genomförda bokningar via ditt bokningsformulär) i Google Ads. Du kan också se Google Ads-konverteringar i Google Analytics genom att använda Google Taggstyrning.

Du kan konfigurera detta på följande sätt:

  1. Gå till ditt Google Ads-konto på Google Ads webbplats. Klicka sedan på: Verktyg och inställningar > Mätning > Konverteringar > Lägg till (+) konvertering > Webbplats. Skapa din konverteringsåtgärd på den sidan och se till att skapa en tagg med Google Taggstyrning.
  2. Kopiera ”Konverterings-ID” och ”Konverteringsetikett” som visas på fliken ”Använd Google Taggstyrning” ovan. Gå sedan till Sirvoy under: Inställningar -> Bokningsformulär -> Hantera bokningsformulär och klicka på ”Redigera”. Ange värdena i ”Google Conversion ID” och ”Google Conversion Label” och välj sedan att spara.
  3. Om du använder Google Taggstyrning så kan du där lägga till samma Konverterings-ID och Konverteringsetikett genom att gå till ditt Google Taggstyrning-konto på Google Ads webbplats och sedan klicka på: Taggar > Ny > Taggkonfiguration > Välj taggtyp > Google Ads konverteringsspårning > Lägg till ovan nämnda ID > Spara.
  4. Medan du är i Google Taggstyrning, gå till: Lägg till utlösare > Välj utlösartyp > Sidvisning > Vissa sidvisningar. Lägg till webbadressen (URL) som gästen kommer till när en bokning genomförts genom Sirvoys bokningsformulär. Lägg till de specifika villkoren (”URL-adressen innehåller …”) för när utlösare aktiveras – till exempel ”URL innehåller demoshop/kassa/beställning mottagen/”.