Vill du att dina gäster ska komma tillbaka? Verktyg för gästrelationer får dig att lyckas

04 april 2025 10:20 CEST

Knack, knack!
– Vem där?
– Lasse!
– Lasse vem?
– …Lasse, gästen som redan bott här fem gånger i år.

Lite pinsamt, eller hur?

Lasse minns ditt hotell. Han minns utsikten från sitt favoritrum, hur personalen fick honom att känna sig som hemma och den magiska frukosten han åt sist. Men minns du Lasse?

Det är i de ögonblicken det avgörs. När en gäst känner sig igenkänd och uppskattad då blir vistelsen mer än bara ett boende  – det blir en upplevelse de vill återvända till.

Faktum är att två av tre medlemmar i lojalitetsprogram säger att det är just igenkänning och personlig service som får dem att komma tillbaka. Men om gästen inte får den känslan? Då är det lätt att nästa bokning hamnar någon annanstans. Så vad är det som går fel?

När gästen kommer ihåg dig – men du inte kommer ihåg gästen

Vissa gäster är enkla att känna igen. Paret som alltid bokar samma rum. Affärsresenären som småpratar med receptionen vid varje incheckning.

Men hur är det med de som dyker upp efter ett år eller två? De minns – men gör du?

Om de kommer in och förväntar sig ett varmt välkomnande men möts av samma incheckning som en förstagångsgäst är det något som inte stämmer. Den där personliga känslan är borta och även om vistelsen är bra, blir den inte lika minnesvärd. Nästa gång kanske de väljer ett ställe där de verkligen känner sig sedda.

Tänk om du aldrig mer glömde en gäst?

Tänk om du kunde upptäcka en återkommande gäst i samma ögonblick som bokningen trillar in. Inget gissande. Inga pinsamma “Lasse”-situationer i receptionen, där du tänker: ”Har du varit här förut?”

Tänk om personalen redan vet att gästen helst vill ha ett tyst rum, brukar checka in sent och alltid ber om extra kuddar?

Och bäst av allt – tänk om allt detta sker automatiskt?

Det är precis det som ett bra verktyg för gästrelationer gör.

Känn igen återkommande gäster direkt  – matcha dem automatiskt. Få varje gäst att känna sig som en VIP från det ögonblick de anländer.

All information på ett ställe – spara rumspreferenser och tidigare önskemål så att varje vistelse känns helt rätt. 

Anpassa kommunikationen – skicka personliga, skräddarsydda välkomstmeddelanden och uppföljningar som får gästen att känna sig uppskattad.

Förhindra att problem upprepar sig – flagga besvärliga gäster för att skydda både dig själv och andra gäster.

Det är så här stora hotellkedjor får gäster att återvända. Men nu kan även mindre och oberoende hotell göra samma sak – utan att behöva ett stort receptionsteam eller dyrt lojalitetsprogram.

Hotellen som lyckas med detta vinner lojalitetskampen

Att känna igen en gäst är inte bara en trevlig detalj. Det är skillnaden mellan ett engångsbesök och en livslång kund.

Med Sirvoys verktyg för gästrelationer behöver du inte förlita dig på minnet, kalkylblad eller handskrivna lappar. Systemet gör jobbet åt dig – så att varje gäst känner sig som en stammis, även om det var flera år sen de var där sist.

Vill du ha fler återkommande gäster? Så här lyckas du.

Folk bokar igen där de känner sig sedda, ihågkomna och uppskattade.

Sirvoy hjälper dig att göra just det – utan krångel. Prova gratis och se själv.