”Sirvoy har ökat vår produktivitet och minskat våra kostnader. Med den enkla och tydliga överblicken kan jag hantera incheckningar hemifrån, vilket tar bort behovet av personal på plats. Flexibiliteten har varit avgörande för att optimera vår verksamhet och använda resurserna på bästa sätt.”
-Chalene Kullberg, platschef på Engeltofta
Ända sedan byggnaden stod klar år 1882 har Engeltofta i Gävle, andats fest, glamour och livslång kärlek. Dess väggar har en historia att berätta; varje ny generation har förvaltat och vårdat dess slottsliknande charm. Engeltofta, som en gång i tiden var privatbostad, är nu ett väl omtalat hotell, konferens- och restauranganläggning som öppnar sina dörrar för alla som längtar efter tidlös elegans.
Det senaste kapitlet av dess historia inleddes 2012. Under ledning av platschefen Chalene Kullberg moderniserades Engeltofta till en lyxig hotellupplevelse, inte bara estetiskt utan även när det gäller teknologi.
Utmaningen; manuellt arbete bromsade framgången
Innan Sirvoy kom in i bilden hanterade Engeltofta varje bokning manuellt. Det tärde på verksamhetens produktivitet och höll personalen bunden till kontoret.
Chalene förklarar: ”Vi hade inte ens ett bokningssystem. Vi skrev ner allt i en liggare! Vi sökte efter något som var flexibelt som gick att använda på våra telefoner, något som följde med oss överallt”
Papper och penna fungerade utmärkt på 1800-talet, men Chalene insåg att verksamheten behövde bli mer mobil för att blomstra under internetåldern. Mycket tid gick åt i onödan och liggaren med bokningar var ett hinder som stoppade personalen från att vara där de bäst behövdes.
1800-talets charm behövde 2000-talets smarta lösningar.
Lösningen: Sirvoys molnbaserade programvara
”Vi behövde något som var flexibelt och enkelt att hantera. Så att all vår personal kan använda det utan problem. Vi ville kunna checka in våra gäster var vi än befann oss, utan att behöva möta dem personligen.”
När Chalene gjorde efterforskningar stod Sirvoy ut från mängden. Den korta inlärningstiden, det användarvänliga gränssnittet och den molnbaserade lösningen var precis vad vi behövde. Hennes team skulle äntligen slippa tidskrävande manuellt arbete och få friheten att arbeta var som helst, och från vilken enhet som helst.
Men inte nog med det, Sirvoys bokningsformulär och Channel Manager innebar att bokningarna strömmade in utan att personalen behövde göra någonting alls. Nu kunde man äntligen utöka sin närvaro på nätet, utan att det tog extra tid från varken Chalene eller hennes team.
Resultatet; 203% ökad beläggning.
”Jag kan göra incheckningarna hemifrån, jag behöver inte ha en anställd på plats för att sköta det. Det känns jättebra. Jag kan checka in gäster på lördag och söndag, det är inget problem. Jag kan till och med göra det när jag är i Spanien eller var som helst.”
Förutom att Chalene och hennes personal blev mer flexibla med Sirvoy så gav också kopplingen till populära bokningsplattformar bättre synlighet och räckvidd online, samtidigt som tid frigjordes till annat.
Nya bokningar, tillgänglighet och priser uppdateras automatiskt på bokningskanaler via internet. Den här kopplingen spelade en avgörande roll för att generera bokningar, även under den utmanande pandemin.
Med Sirvoy har Engeltofta uppnått anmärkningsvärda resultat:
- Rumsbeläggningen steg från 18% år 2013 till 56% år 2023, en ökning med 203%!
- Det totala antalet bokningar per år har ökat hela tiden, även under pandemin.
”Möjligheten att erbjuda kontaktlös incheckning och självbetjäningsalternativ har varit mycket uppskattad av våra gäster. Det har hjälpt oss att behålla en stark närvaro på en hård marknad och attrahera återkommande kunder som uppskattar vår unika inställning till gästfrihet.”