Hotelltrender under 2022

18 mars 2022 00:59 CET

Under de senaste åren har hotellbranschen genomgått stora förändringar. En global pandemi och en social utveckling har förändrat resenärers prioriteringar. Hotellägare behöver snabbt anpassa sig till de nya förväntningarna.

Dina ansträngningar kommer att betala sig – öppnade gränser och hävda restriktioner kommer leda till en våg av turister under de kommande månaderna. Enligt en undersökning av Wise, om internationellt resande,  så anser 82% av amerikanerna att resor är en av de saker de mest av allt ser fram emot efter pandemin. Om du drar nytta av resetrenderna för 2022 så kommer dina entrédörrar att möta många av dessa ivriga kunder.

Socialt medvetna gäster

Ett växande antal resenärer vill ge ifrån sig ett positivt avtryck (och minimera negativa effekter). Detta avspeglas i deras val av boende . ”Låt plånboken göra skillnad” är en vanlig slogan för vår tids konsumenter.

Att sätta sociala och miljömässiga mål i fokus i din verksamhet kommer att vara värt ansträngningen. Håll dina kunder informerade om din positiva inverkan, och de kommer att känna att de vill bidra till det goda som du gör. Låt dina gäster känna sig stolta över att ha valt just dig, och du kommer att få återse dem igen och igen.

Deras goodwill sträcker sig även till den digitala sfären där det finns ett ökande antal recensionssajter för företags etiska praxis. Att ignorera denna trend riskerar att skada ditt rykte online.

 ”Låt plånboken göra skillnad” är en vanlig slogan för vår tids konsumenter.

Vad du kan göra

  • Ersätt billiga engångsprodukter med återanvändbara alternativ. Använd till exempel refill-lösningar för schampo och tvål istället för småflaskor. Sådana gröna förändringar är lätta att se och uppskatta av dina gäster.
  • Samarbeta med lokala företag och närproduktion. Det bli allt vanligare att konsumenter medvetet väljer mindre lokala verksamheter. Välj att samarbete med små och lokala företag istället för stora kedjor, och dela sedan information om dessa partnerskap med dina gäster.

En ny typ av affärsresenärer

Covid-19 har, utöver bekymmer, faktiskt öppnat vägen för ett nytt sätt att arbeta. Att arbeta på distans är här för att stanna, men det behöver inte betyda att man är bunden till sitt hem.

Många använder den här möjligheten till att bli digitala nomader och ger sig av på långa resor samtidigt som de tar med sig sitt dagliga jobb. De letar efter ställen som erbjuder en trevlig arbetsplats under dagtid och spännande miljöer efter arbetstidens slut.

Vad du kan göra

  • Erbjud boende med fokus på trevliga miljöer för arbete. Distansarbetare förväntar sig mer än ett hörnskrivbord och en stol. De letar efter öppna arbetsytor som erbjuder naturligt ljus och bra utsikt. Eftersom arbetet inte är allt, designa ditt boende med flexibilitet i åtanke. Skapa en arbetsyta som är kvar även när den inte används, kanske som en en lounge eller matsal.
  • Uppmuntra längre vistelser. STR, ett globalt företag för dataanalys av hotellbranschen, rapporterade för år 2021 att den genomsnittliga beläggningsgraden för hotell inriktade på längre vistelser var nästan 20 % högre än för hotell med en mer klassiska inriktning. Genom att erbjuda rabatter för längre vistelser blir du mer attraktiv hos kunder som efterfrågar detta.