Få din verksamhet att växa med Google

17 februari 2022 19:59 CET

Vi skrev nyligen en artikel om tjänster från Google Ads med syftet att hjälpa hotellägare att få sin verksamhet att växa. Även om alla sådana här tjänster är bra, kanske just själva mängden av de gör dig förvirrad?  Känner du ibland att det är svårt att ha full kontroll över de mer tekniska delarna av din verksamhet? I så fall är den här bloggen för dig.

Hur kan Google vara till hjälp? 

Vad som är bra med Google är att de gör mer än att bara producera smarta tekniska lösningar och sedan förvänta sig att alla hänger med. De driver aktivt flera globala initiativ utformade för att hjälpa företagare att upptäcka verktyg, produkter och utbildningar som behövs för att driva verksamheten framåt. Det vi kommer att koncentrera oss på nu, har det passande namnet  “Grow Stronger With Google”.  Projektet startade för över fyra år sedan med syftet att hjälpa andra att använda teknik på ett sätt som ger dem fler möjligheter och ökar deras kompetens. Kanske tänker du: “Det var ju ett ädelt motiv, men hur hjälper det just mig?”

Oavsett om du redan driver en verksamhet eller just startar upp, så behöver du utveckla en online-strategi som lockar nya kunder, hjälper dig att realisera dina idéer och ger dig rejält med exponering. Därför har vi sammanställt en lista över Googles kostnadsfria e-kurser, utformade för att snabbt göra dig mer tekniskt kunnig och kunna ligga steget före.

Googles e-kurser i digital marknadsföring

  1. Ta reda på om en webbplats är den bästa lösningen för din verksamhet och lär dig mer om olika sätt som gör dig synlig online. Se den här 40-minuters-kursen: Build Your Web Presence. Du kommer att lära dig hur en webbplats fungerar och hur den kan visa upp din verksamhet på bästa sätt. Om du väljer att skapa en online-närvaro med en webbplats så kan du använda  Sirvoys kostnadsfria webbplatsbyggare (ingår i Pro) för att skapa din alldeles egna webbplats på bara några minuter! 
  2. Skaffa värdefull kunskap om hur väl din webbplats presterar genom att förstå hur besökarna använder den. I The business strategy Analytics Academy så lär du dig mer om Googles olika mätverktyg så att du kan fatta bättre marknadsföringsbeslut.
  3. Med en bättre förståelse för hur dina gäster använder din webbplats är det dags att tänka på hur väl innehållet marknadsför dig. Bygg en bra strategi, lär dig hur du skriver för en online-publik och hur du mäter din framgång i denna 35-minuters-kurs i Content Marketing.
  4. Marknadsför din verksamhet med nyhetsbrev och specialerbjudanden via e-post. Den här 30-minuterskursen Connect Through Email lär dig grunderna, allt från att skapa en kontaktlista till att designa smarta e-postmeddelanden som sticker ut från mängden. 

Bli ett proffs på marknadsföring

Det här är snabba och enkla kurser på under en timme, som du kan ta del av när du har lite tid över, men för en mer omfattande förståelse av hur digital marknadsföring fungerar är det värt att kolla in Google’s Fundamentals of Digital Marketing. Eftersom den är 40 timmar lång är det inget man gör i en handvändning, men du kommer garanterat att lära dig en hel del bra färdigheter. Den är “IAB accredited”, vilket betyder att kursen håller guldstandard, certifiering ingår och den är helt gratis! Du kommer att utforska ämnen som: Google Analytics & Statistics, affärsstrategi, marknadsföring, e-postmarknadsföring, SEO, sociala medier och mycket mer. Den är utformad för nybörjare, och eftersom det är en e-kurs kan du göra den i din egen takt och på tider som passar dig. 

Skräddarsydd rådgivning

Kanske låter allt det här lite för stort eller svårt och du kanske istället skulle föredra någonting där man får mer ordentlig handledning. Google’s partner Online Advisors  kan i så fall vara något för dig. Mot en viss kostnad kommer en rådgivare, under ett antal online-sessioner, att lära känna din verksamhet, hjälpa dig att utveckla en strategi utformad speciellt för dig och förklara hur du bättre kan tillgodose dina gästers behov.  Läs om utmaningarna som Aqua Mare Hotel stod inför och hur de fick en rejäl intäktsökning efter att ha genomför sådan förändringar i sin affärsstrategi. Just nu är den här tjänsten endast tillgänglig i USA, men man planerar att snart utöka den till andra länder.