Lär dig mer om Google Ads och maximera dina bokningar

19 december 2021 14:47 CET

Innan du lägger tid, energi och pengar på online-annonsering, låt oss ta en titt på Google Ads och deras marknadsföringstjänster från hotellägarens perspektiv.

I den här artikeln kommer vi att förklara skillnaderna mellan:

• Google Ads

• Google Hotel Ads

• Googles Free Booking-länkar

För att ansluta dig till Google som företag måste du först öppna ett Företagsprofil-konto. Se det som startpunkten för ditt online-samarbete med Google, inklusive Sök och Maps. Detta hjälper gästerna att hitta din verksamhet och berättar din historia. Du kan också verifiera och redigera din företagsinformation och hantera kundrecensioner.

Eftersom detta är en ganska bred översikt, klicka gärna på länkarna för att få en mer djupgående inblick av varje produkt.

Vad är Google Ads?

Google Ads är en online-plattform för annonsering där du lägger bud för att visa enkla annonser för dina potentiella kunder. Annonser kan visas som sökresultat i sökmotorer som Google Sök och också i mobilappar och andra Google-tjänster. Tjänsterna erbjuds enligt en prissättningsmodell med betalning per klick (PPC).

Så här ser det ut i sökresultaten:

image

Vad kostar det?

I Google Ads-auktionen är fokus på sökord som du tror att dina kunder med största sannolikhet kommer att använda när de söker efter en produkt. Låt säga att du är ett litet familjehotell, tillåter husdjur och ligger nära en nöjespark. Dina valda sökord kan då vara: Hotell, familjehotell, djurvänligt hotell, hotell nöjespark etc…

Sedan är det upp till dig att bjuda hur mycket du är villig att betala för att en Google-användare klickar på din annons.

Detta bud, i kombination med ett kvalitetsresultat som tilldelas av Google, baserat på kvaliteten på din föreslagna annons, avgör vilka Google-annonser som visas på sökmotorns resultatsida (SERP). När en person klickar på din annons betalar du sedan en viss kostnad (kostnaden per klick, eller CPC), som beräknas utifrån ditt kvalitetsresultat och andra faktorer.

Fördelar:

• Lätt att använda – det är möjligt att skapa en kampanj på bara några minuter.

• Den har en bred publik och miljontals användare.

• Kan köra textannonser.

• Kan köra reklamkampanjer via YouTube och referera till dem.

Nackdelar:

• Det kan ta lite tid att optimera sig själv – beroende på trafikvolymen och kampanjinställningar.

• Eftersom CTR (klickfrekvens) och landningssidans kvalitet (laddningstid, mobilanpassad, etc.) påverkar kvalitetsresultatet måste du se till att du har en landningssida av hög kvalitet.

• Kostnaden beror på de sökord som valts och kampanjens övergripande resultat, men är i allmänhet högre än för Facebook-annonser.

Som Google själva säger, ”Att köra en Google Ads-kampanj hjälper inte din SEO-rankning, trots rykten som påstår just det.” Därför måste du ha en bra strategi för sökmotoroptimering (SEO)  för att ligga bra till.

Är detta något för mig?

Ja, om du vill ha direktbokningar och inte vill betala provision är detta definitivt ett bra alternativ. Huvudsyftet med Google Ads är att ditt hotell ska rankas över alla andra OTA:s (onlineresebyråer som Booking.com, Expedia etc), så att en potentiell kund klickar på dig först. Det uppmuntrar dig också att se till att du har en  bra SEO strategi och en landningssida av hög kvalitet, vilket ju faktiskt är grunden för all din marknadsföring på nätet.

Vad är Google Hotel Ads?

Med Google Hotel Ads kan du låta gäster boka direkt via din webbplats, istället för via OTA:s. Google visar dina priser och länkar till din webbplats från Google Sök, Google Maps, etc. Den här tjänsten är tillgänglig för alla hotell, men Google rekommenderar starkt att du samarbetar med en auktoriserad tredje part som Sirvoy. Genom att automatisera delar av installationen gör Sirvoy att det blir mycket lättare att komma igång med Google Hotel Ads.

För att delta i Hotel Ads måste du skicka priser via ditt Hotel Center-konto, eller  Hotel Center-kontot kopplat till tredje part. Den här tjänsten hjälper dig att optimera och hantera dina hotellpriser för Hotel Ads (liknande ”Expedia Partner Central”).

Till exempel, när en kund är i ditt närområde och gör en sökning på ”Hotell nära mig” i Google Map, kommer de att se det här:

image

Den här potentiella kunden kommer bara att se ditt hotell om du har ett Google Företagsprofil-konto

En viktig del av din marknadsföringsstrategi på Google är att se till att din verksamhet har en väl uppdaterad profil på Google My Business, med bilder, beskrivningar osv.

Vad kostar det?

Det beror på … Med hotellkampanjer kan du antingen lägga bud för när någon slutför en bokning eller när de klickar på din annons:

• Provisioner (betala per konvertering): Du betalar endast när en resenär bokar ditt hotell, beroende på vilken betalningsmodell du väljer. OBS: Det betyder att du betalar för varje transaktion, oavsett om din kund stannar eller inte.

• Provisioner (betala per vistelse): Du betalar endast när en resenär slutför en vistelse som de bokat via Hotel Ads. Endast tillgängligt för utvalda partners. OBS: Om din kund avbryter kan du få en återbetalning via “Google reconciliation report”.

• Högsta CPC-bud (fast eller procent): Du betalar när en resenär klickar på din annons. För CPC-budstrategier kan du justera ditt bud utifrån faktorer som typ av enhet (device type), var resenären befinner sig, vistelsens längd och andra faktorer.

• Förbättrad CPC: Automatiserar budjusteringar för en maximerad CPC-strategi  .

OBS: Betala per vistelse är initialt inte tillgängligt för nya kunder och beviljas endast på begäran, beroende på vissa prestandafaktorer. Det kräver bland annat konverteringsspårning. CPA (betala per konvertering), Max CPC och eCPC är tillgängliga för alla kunder.

Fördelar:

• Provisionsavgiften kan vara lägre än för OTA:s

• Leder trafik direkt till bokningsformuläret på din hemsida

• Du kan övervaka hur bra dina kampanjer går och justera därefter

Nackdelar:

• Behöver regelbundet granska “Google reconciliation report” för att säkerställa att du faktureras korrekt

Är detta något för mig?

Om du vill prova på det här så kan ”betala per vistelse” vara det bästa alternativ att börja med. Men om din procentuella Google-avgift liknar dina OTA:s (runt 15 %) kanske det inte ger några verkliga fördelar. Då kan “betala-per-konvertering” vara ett bättre val.

Vad är Google Free Booking-länkar?

I mars 2021 introducerade Google en ny tjänst som heter “Google Free Booking-länkar“. Den här tjänsten visar namnet på din hemsida eller ditt hotell tillsammans med rumspriset för den valda resplanen, så att du kan visa det bästa priset för resenärer. När användare klickar på din länk kommer de direkt till den landningssida som du tillhandahåller.

Precis som när det gäller Google Hotel Ads, rekommenderas det starkt att delta via en tredje parts PMS-leverantör som Sirvoy. Om du är en hotellägare som använder ett bokningssystem, kanske du redan är ansluten till Google via din detta. Kontakta dem, så kan de skapa dina bokningslänkar åt dig.

De kostnadsfria bokningslänkarna visar liknande information som betalda bokningslänkar, men det finns en tydlig skillnad: Hotel Ads är betalda länkar, rankade enligt Googles annonsauktion, medan gratis bokningslänkar är obetalda länkar, rankade efter deras värde för användaren. Google kan visa gratis bokningslänkar tillsammans med Hotel Ads inom den befintliga bokningsmodulen. Hotell betalar ingen avgift för gratis bokningslänkar, och Google kräver ingen betalning för placeringen av eller användares bruk av dessa länkar.

Fördelar:

• Gratis

• Ditt hotell kan nu konkurrera med andra OTA:s utan att det kostar någonting.

• Du kan övervaka hur det går och hantera allt i Hotel Center (inte Google Ads).

Nackdelar:

• Du kanske fortfarande behöver Google Ads eller Google Hotel Ads för att sticka ut

• Du kan behöva sänka dina priser för att sticka ut

Är detta något för mig?

Detta är en ny modell för Google eftersom de försöker erbjuda OTA-liknande tjänster. Eftersom det finns få nackdelar med detta erbjudande kan det vara väl värt att undersöka.

Vilken ska jag använda?

Följande väg kan rekommenderas för att få mer exponering med Google:

  1. Skapa en Google Företagsprofil om du inte redan har ett Google-konto. (Gratis)
  2. Skicka priser via Hotel Center-plattformen genom ditt direktkonto eller din tredje parts konto. (Gratis)
  3. Aktivera Google Free Bookings-länkar. (Gratis)
  4. Om du vill delta, kan du även använda Google Ads.

Till en början kan det här låta komplicerat , men vi hjälper gärna till. Du kan enkelt aktivera Google Free Booking-länkar och Google Hotel Ads i ditt Sirvoy konto. Varför inte börja med kostnadsfria Free Booking-länkar, och när du väl har bekantat dig med konceptet och sett att det går bra, kan du prova de betalda Google Hotel Ads?

Sirvoy har varit en auktoriserad Google Partner i flera år. Och nu, efter Googles senaste lansering av Free Booking-länkar, har vi en ännu bättre position för att hjälpa dig att få mer exponering. Känn dig alltid välkommen att kontakta oss med frågor om hur du ställer in Google Hotel Ads och Free Booking-länkar.