[Webinar-sammanfattning] Fem viktiga punkter som hjälper dig att återförenas med dina gäster

01 maj 2021 01:32 CEST

Förra månaden blev Sirvoy och andra kännare i branschen inbjudna att delta i ett webbseminarium anordnat av Siteminder. Temat var: ”Koppla upp dig – Innovationer och trender för att återförenas med dina gäster”. 2021har inte inneburit en fullständig återgång till situationen innan pandemin men det har gett oss hopp när vi ser förhållanden förbättras över hela världen. Vänner och familjer kommer att återförenas, företag kommer att välkomna sina återvändande kunder och hotell kommer att återse sina gäster igen.

Att återfå kontakten är avgörande, både med sina gäster och med andra i rese- och hotellbranschen. Nu är det dags att tänka till, planera noggrant och gå vidare Detta kan innebära att du flyttar ditt marknadsföringsfokus, anpassar dig till förändrade gästkrav och undersöker nya lösningar.

Nu är det dags att tänka till, planera noggrant och gå vidare

Webbinariet diskuterade:

  • Den senaste när det gäller online-resebyråer och de bästa bokningskanalerna för marknaden i USA och Kanada
  • Tekniska innovationer att hålla ögonen på
  • Uppdatering när det gäller API:er i branschen
  • Metasökning och dess viktiga roll för hotell
  • Råd när det gäller att nå ut till gäster

För de av er som inte fick möjlighet att vara med; här är de viktigaste höjdpunkterna som vi tror att du finner intressanta:

Insikt i marknaden:

Tidsavståndet till ankomstdatum är en STARK indikator på antalet sista-minuten-bokare. 0-30-dagarsfönstret utgör den största delen av marknaden och kommer att fortsätta att vara så under överskådlig framtid. Människor är inte bekväma med att boka långt i förväg med tanke på osäkerheten för framtiden och hur de har sett saker förändras så många gånger det senaste året. Det är viktigt att göra allt du kan för att fånga sista-minuten-bokare genom att utöka din online-närvaro, vässa dina marknadsföringsstrategier och skapa förtroende hos de som bokar, samtidigt som du maximerar din vinst. Att skapa paket som innehåller extra upplevelser eller extra dagar till rabatterat pris hjälper dig att kompensera för intäkterna som går förlorade genom att erbjuda sista-minuten-erbjudanden.

Tekniska innovationer och trender att hålla ögonen på:

Det första enkätsvaret från åhörarna visade att så många som 62% av hotellägare vill investera i tekniska lösningar som fokuserar på gästkommunikation. Siteminder har introducerat Siteminder Exchange, en app store-plattform för anslutningar mellan hotell och hotelltjänster. De appar som ingår i denna App Store för hotell betraktades tidigare som en “lyx” för hotellverksamheter som ville gå utöver det vanliga. Nu är de snarare en nödvändig nyckel för framgång. Förändringar för att ge utrymme åt och medel till sådan här applikationer kommer att vara avgörande för att upprätthålla en bra gästupplevelse samtidigt som du är fysiskt ”Hands off”. Det är dessa gästupplevelser som både leder till att gäster återkommer och till att de rekommenderar andra, i en tid där båda dessa typer av bokningar är färre än tidigare.

API i branschen:

Siteminder app store är byggd på en uppsättning öppna API:er (Application Programming Interface). API är en term som har blivit mycket vanligare de senaste åren. I huvudsak handlar det om att det tillåter ett tekniskt system/app att “prata” med ett annat och skicka relevant data för ett smidigt flöde. Ett exempel är när gästdata från en Sirvoy-kund synkroniseras med SiteMinder Channel Manager. För 10-15 år sedan fanns det väldigt få applikationer för hotellbranschen och de som fanns var verkligen inte sammankopplade. Nu finns det tusentals med mestadels standardiserade och öppna API:er.

API:er är oerhört viktiga för att bygga upp en bra teknisk infrastruktur och kommunikation. Ett företag kan inte göra det på egen hand. Det är bättre att fokusera på en egen nisch, göra det riktigt bra och samarbeta med leverantörer med en annan spetskompetens. Till exempel erbjuder Sirvoy en komplett lösning när det gäller hantering av fastigheten och bokningar, men vi kan omöjligt utveckla och erbjuda alla de lösningar som finns på Siteminder Exchange.  Vi vill öppna våra kunders ögon för appar de ännu inte ens vet att de behöver!  Den stora mängden lösningar kan verka skrämmande för våra kunder, så det är verkligen viktigt för oss att alla känner sig bekväma med vad som finns där ute och inte lämnas utan hjälp.

Metasökning – hur viktigt är det?

Metasökning, sökmotorerna som visar priser för olika hotell, var ett annat ämne som diskuterades. 45% av de tillfrågade ansåg att Google var dominerande. Men hur viktigt är metasökning? Känslan var att synlighet på så många kanaler och plattformar som möjligt är mycket viktigt för våra kunder. Men kvalitén på din hemsida och det intryck du ger är dock lika viktigt. Över 50% av de bokningar som Sirvoy tar emot för sina kunder är direktbokningar och vår nya webbplatsbyggare används allt oftare. Det visar att kunder tycker att det egna digitala fotavtrycket är väldigt viktigt.

Råd när det gäller att nå ut till gäster

Enligt Siteminders World Hotel Index är de vanligaste bokningarna i USA just nu korta bokningar och sista-minuten-bokningar.  Det är viktigt att vara villig att tänka i nya banor. För att fånga dessa sista-minuten-bokningar är det viktigt att utöka din online-närvaro så mycket som möjligt för att bli mer synlig. Att synas på flera plattformar kommer sannolikt också att även öka andra typer av bokningar. Att erbjuda paket och rabatter för längre vistelser, eller attraktiva priser som endast gäller för bokningar längre fram i tiden, kan hjälpa till att öka dina framtida bokningar så att du inte helt behöver förlita dig på sista-minuten-bokningar. Det är lätt att falla i fällan att rabattera dina redan rabatterade priser för att försöka fylla rum i sista minuten, men många bokare utnyttjar just detta och väntar till sista minuten för att få dessa erbjudanden. Att ha en stark prissättning och marknadsföra erbjudanden på andra sätt såsom upplevelser, extra försäljningsartiklar, ökad gästkommunikation eller social distansering,  renhet etc. kan hjälpa till att hålla dina rum fulla såväl som din plånbok.