Nytt i januari 2021

27 januari 2021 23:03 CET

Vi är glada att kunna berätta om förbättringar som gör det lättare för dig att få en översikt över bokade tillval. Dessutom finns nu en helt ny funktion för att återställa en avbokad bokning.

Förbättrad PDF för att överblicka bokade tillval

Behöver du en lista med alla tillval (till exempel frukost) som har bokats för ett visst datum?

Du kanske redan känner till att genom att välja ”Räkna antal per dag” i inställningarna för tillval så kommer de att visas på Kalender-sidan. Om du klickar på siffran för ett visst datum så öppnas ett popup-fönster med mer information och nu också med två olika utskrivbara PDF-listor. En sorteras efter rumsnummer och den andra efter bokningsnummer. Båda versionerna kommer att visa rumsnummer och gästnamn tillsammans med det totala antalet bokade tillval. PDF-filen som är sorterad efter bokningsnummer specificerar dessutom antalet tillval per bokning.

Vi hoppas att dessa förbättrade PDF-listor hjälper dig att organisera arbetet i samband med bokade tillval.

Återställ avbokade bokningar

Har du någon gång avbokat en bokning av misstag? Fram till nu kan det ha varit ganska besvärligt att återskapa en avbokad bokning, speciellt om bokningen har varit stor.

Vi har nu släppt en ny funktion som gör att du, med ett enkelt klick, kan återställa en avbokad bokning. Knappen ”Återställ bokning” visas nu vid alla avbokade bokningar. När den används kommer systemet att försöka återställa bokningen och tilldela samma enhet(er) som användes till den ursprungliga bokningen. Om den inte längre finns tillgänglig så försöker systemet lägga till en annan enhet från samma rumstyp. Om det inte finns några enheter tillgängliga från samma rumstyp kommer bokningen ändå återställas men du måste manuellt tilldela en enhet från en annan rumstyp. Du kan göra det genom att klicka på hussymbolen (”Reparera”) i bokningen. Om en enhet utelämnas i bokningen, så visas ett varningsmeddelande både i bokningen och på sidan Bokningar.