Resetrenderna som är det nya normala

29 november 2020 22:48 CET

Just när det började ljusna för besöksnäringen så slog den fruktade andra vågen av Covid-19 till. Än en gång behöver hotellägare finna nya alternativa lösningar för att hålla verksamheten igång.

I denna tid av oro och förändring finns det två trender som verkar vara här för att stanna, långtidsuthyrning på lägenhetshotell och workation på mer exotiska turistmål. Låt oss ta en närmare titt på hur hotell förändrar sina rum och verksamheter för att hitta sätt att lyckas i dessa svåra tider.

Hotell för långtidsboende

Enligt Highland-rapporten har lägenhetshotell med långtidsboende varit fortsatt framgångsrika in i tredje kvartalet 2020. De har överträffat de flesta andra kategorier av boenden när det gäller beläggningsgrad och visar inga tecken på nedgång. Det här kan vara anledningen till att många hotell har börjat med paketerbjudanden för att uppmuntra gäster att stanna kvar längre. I Palma har till exempel 35% av hotellen bestämt sig för att hålla öppet under vintersäsongen och har kapat sina priser för månadsvistelser rejält.

Med många gäster som söker en paus från det ovana Covid-livet, har en del hotell börjat erbjuda längre vistelser för gäster nära sitt hem. På andra platser är det nu billigare att bo på ett lyxhotell än i en lägenhet i city!

Workation

Ibland vill man lämna allt bakom sig förutom sitt jobb, det har aldrig varit lättare än nu under pandemin. Med arbetsgivare som uppmuntrar till att arbeta hemifrån tar många anställda chansen att kombinera arbete och semester, en del stannar utomlands flera månader i taget. TUI-gruppen startade sitt första workation-projekt vid Algarve i Portugal i september. Faciliteterna på hotellet varierade från hotellrum utrustade med ergonomiska skrivbord och stolar, till holistiska avkopplingsprogram. Efter en lyckad start och efter bra feedback lanserar de nu idén på många hotell i flera länder.

Ibland vill man lämna allt bakom sig förutom sitt jobb.

TUI är inte de enda som drar nytta av den här trenden; Vissa kommuner uppmuntrar initiativet genom att samarbeta med hotell som är beslutna att hålla verksamheten igång. I Japan samarbetar lokala myndigheter med företag som aktivt uppmuntrar sina anställda att ta semester och i vissa fall går de in och täcker delar av kostnaden!

Hur går man då till väga

  • Gör efterforskningar. Undersök om det finns statliga eller kommunala åtgärder som kan hjälpa dig att komma igång och ta råd och hjälp från andra företag som gör något liknande.
  • Använd ditt bokningssystem för att skapa bra erbjudanden som uppmuntrar personer att använda din anläggningar för arbete, antingen till ett dags- eller veckopris.
  • Det kan vara bra att använda ett poängsystem eller liknande. Ju mer de använder dina tjänster och ju längre de stannar, desto större blir rabatten eller bonusen. Det uppmuntrar gäster till att stanna kvar.

Längtan efter att resa är kvar. Nu är det viktigare än någonsin att marknadsföra sitt hotell och sina tjänster för att nå ut till potentiella kunder.