Att ansluta till en channel manager; är det värt kostnaden?

En channel manager (kanalhanterare) har länge varit av stor betydelse för hotellägare, en effektiv strategi för att nå ut. Med den här smarta programvaran kan rum listas på flera bokningssajter och så fort ett rum bokas tas tillgängligheten automatiskt bort, så att receptionisten inte behöver tänka på det. För en mer utförlig förklaring läs vår tidigare blogg här.

Med anledning av pandemin tvingas många hotellägare att minska sina driftskostnader och kanske undrar man om en channel manager verklig behövs eller om man kan klara sig utan. Den kan kosta en del och automatiserar väl egentligen bara det som en person själv kan göra manuellt? Både ja och nej. Läs vidare för att ta se hur det ligger till.

Behöver jag verkligen en?

En del skulle anse att det är överdrivet att ha en channel manager om man bara vill koppla upp sig mot en bokningskanal. Men även då finns risken för dubbelbokningar om ingen konstant övervakar när nya bokningar kommer in. Utan en, måste även små verksamheter dela upp sina rum och priser på olika plattformar och därmed riskera lägre beläggning. Och att inte köra på full kapacitet för att spara pengar på kort sikt, är sannolikt sämre för ekonomin på lång sikt. Men om nu en channel manager verkligen är nödvändig, hur väljer man då rätt?

Undersök noga

Många köpare bestämmer sig alldeles för fort, trots att det krävs lite eftertanke för att göra ett bra val. En fast månadsavgift är till exempel ofta mer kostnadseffektivt än provisionsbaserade avgifter. Var metodisk och låt det ta lite tid. Följ de steg som beskrivs nedan:

Var metodisk och låt det ta lite tid.

Tänk över dina behov:

Inga channel managers är helt lika. Även om vi har beskrivit hur de fungerar i generella drag, så skiljer de sig ofta åt i sin funktion. Till exempel kommer de dyraste channel managers att ha en koppling till väldigt många kanaler, något som kanske inte behövs för ett mindre hotell. Å andra sidan kan det hända att enklare versioner inte synkroniserar kalendrar eller priser och kräver att hotellet själva uppdaterar vissa processer manuellt.

Begränsa antalet val:

Gör en kort lista över de programvaror du känner skulle kunna passa dig bra. Kolla in den här bloggen för att jämföra de funktioner som alla bra channel managers bör ha som standard.

Diskutera det med din personal:

Om du inte själv kommer att vara den som använder programvaran, så är det viktigt att prata med de som ska arbeta med den. Gå igenom de olika alternativen med dem och få deras feedback. De flesta bra system kommer att erbjuda en gratis provperiod så att du kan prova innan du köper; det ger dig ett bra tillfälle att testa och att se att det fungerar tillsammans med andra programvaror som t.ex. ditt bokningsprogram (PMS).

Tala med leverantören:

Innan du bestämmer dig är det alltid en bra idé att få till ett samtal med programvaruleverantören. Prata igenom alla frågor eller fundering som du har och ta reda på om de har några starterbjudanden eller rabatter för nya kunder. Att starta upp och ställa in en ny programvara bör ske så smidigt som möjligt, så försäkra dig om hur du lång tid det kommer att ta att få allt på plats.

Ta reda på mer om Sirvoys hotellbokningsprogram och integrerade channel manager här.