Hotell hittar nya vägar under coronakrisen

Alla i hotellbranschen kommer att minnas sommaren 2020. Gräset växer sig högt runt öde landningsbanor. Flygplan står orörligt uppradade i långa rader. Närmast apokalyptiska scener i spåren av coronapandemin har på något sätt blivit en vardag. Det känns som om någon tryckt på pausknappen och hela mänskligheten håller andan. För hotellägare med rum som gapar tomma kan det vara frestande att bara stänga butiken och vänta ut krisen. Men kanske finns det en annan bättre lösning. Många hotell har lyckats hålla förlusterna nere med nya strategier som gjort det möjligt för dem att hålla öppet och samtidigt hjälpa till i kampen mot coronaviruset.

Hotell och andra boenden öppnar för långtidsboende

Runt om i världen har hotellägare lagt märke till att samtidigt som korttidsbokningarna rasar på grund av Covid-19 så har intresset för längre vistelser ökat. Hotell berättar om förfrågningar på upp till 90 dagar av personer anställda i olika projekt. Dessutom är den extra tillgängligheten välkommen i städer som lider av bostadsbrist där många unga människor kämpar hårt för att få ett eget boende. Bokningssajter som Airbnb har varit snabba med att möta den nya efterfrågan och arbetar hårt för att anpassa sin plattform till det nya behovet.

Alla i hotellbranschen kommer att minnas sommaren 2020…

Hotell som hjälper sjukhus och hemlösa

Coronakrisen innebär en helt ny utmaning för bostadslösa. Många hemlösa undviker härbärgen, som är kända för att sprida smitta, av rädsla för att själva bli sjuka. Det begränsade utrymmet där gör det praktiskt taget omöjligt att hålla avstånd. I den här gruppen är det också tre gånger vanligare med underliggande sjukdomar, som ökar riskerna vid en infektion och försvårar sjukhusvistelser. Detta gör det extra viktigt att hitta ett säkert, avskilt boende. Hotell erbjuder en idealisk miljö för det här behovet och myndigheter har bråttom att säkra tillgång till rum, eftersom det visat sig avgörande att ligga steget före.

Många hotell har också samarbetat med närliggande sjukhus och erbjudit sina rum till medicinsk personal, lågriskpatienter och deras anhöriga. Närheten tar bort risker förknippade med resor och erbjuder tjänster som tvätt och wifi så att boende kan kommunicera med nära och kära.

Hotellrestauranger erbjuder take away och hemleverans

Med de kraftiga reserestriktioner som införts i många länder tillsammans med karantän och självisolering så är det inte konstigt att take away och hemleveranser av mat ökat med 50%. För att möta behovet erbjuder många hotell hemleverans från sina restauranger.

I andra länder där restriktionerna inte är lika strikta har hotell ändrat rutiner för hur de serverar mat i sin restaurang. Borden har också placerats på ett sätt som ökar avståndet men ändå ger gästerna en trevlig och avslappnad utekväll.

Det här är bara några få exempel på hur hotell hjälper till för att bekämpa Covid-19. Vi är säkra på att det finns många fler. Vi hoppas att du tryggt kommer att lyckas navigera igenom denna kris och växa dig starkare på andra sidan. Alla de åtgärder du vidtar nu kommer att bidra till att stärka din verksamhet och fortsatta framgång.