Hur du väljer rätt bokningskanaler för din verksamhet

27 februari 2020 05:34 CET

Vi är säkra på att de flesta hotellägare som vill öka sina intäkter är överens om att bokningskanaler är en bra hjälp för att lyckas med det. Men de mest kända bokningskanalerna är inte alltid det bästa alternativet för ditt läge och din marknad. Oavsett om du driver ett hotell, vandrarhem eller B&B så behöver du hitta det som passar bäst för just din verksamhet.

Ditt val av kanaler kan ha stor påverkan på din verksamhet, både till det bättre och till det sämre. Med det i åtanke har vi sammanställt några tips för att hjälpa dig att göra rätt val.

Kunskap om dina gäster kommer hjälpa dig att maximera fördelarna med kanalerna…

Vilka är mina alternativ?

Driver du ett stort hotell anpassat för internationella gäster och affärsresenärer? Eller en liten och mysig bed & breakfast, perfekt för en weekendresa och riktad mot personer som bor i närheten? Kunskap om vilka dina gäster är kommer att hjälpa dig att maximera fördelarna med kanalerna och inte slösa bort pengar på att locka fel kunder.

I Europa är de mest populära bokningskanalerna Booking.com, Expedia (även för Nordamerika) och HRS*. I Asien däremot är de mest kända kanalerna Agoda, Ctrip och makemytrip.com.

Se diagrammet nedan som visar populära turistmål tillsammans med de mest använda bokningskanalerna.

Om PPC (Betala per klick)

För ovan nämnda OTAs betalar du per bokning, vilket innebär att de tar ut en provision för varje bokning som görs. Men för andra kanaler finns också alternativet PPC (betala per klick).

En kanal som använder PPC är TripAdvisors TripConnect. Där ges möjlighet att annonsera, med betalning per klick, och gästen omdirigeras från TripAdvisor till din hotellbokningssida när de klickar på din verksamhet. Varje månad debiteras du för antalet klick på din annonssida för föregående månad – avgifterna varierar beroende på budpriset..

Ett annat exempel på PPC är Google Hotel Ads. Denna kanal erbjuder både PPB (betala per bokning) och PPC (betala per klick), så du kan välja ett av alternativen och lägga ett bud för att din annons ska visas. Resultatet blir att ditt hotell syns på en Google-sökning och den som klickar på ditt hotell kommer att omdirigeras till annonsörens sida för att göra bokningen direkt. Du får mer information här.

Vilken typ av verksamhet har du?

Visst, du kan välja att koppla upp vilken verksamhet som helst på kanalerna, men det är bra att känna till att några av dem fokuserar på mer branschspecifikt boende. Booking.com, Expedia och Hotels.com är alla mycket kända för hotell, men de vänder sig också till andra typer av verksamheter som vandrarhem, fritidshus, stugor och campingplatser. Som gäst finns där alternativet att välja önskad typ av boende, efter att plats har valts.

När du till exempel söker på ”Costa Rica” på Booking.com så kommer det framförallt att visas hotell eftersom de har cirka 1300 hotell i det området, men en användare kan dra fördel av filtren till vänster, vilket kommer att begränsa resultatet baserat på boendetyp.

Däremot finns det kanaler såsom Hostelworld.com som, som namnet antyder, främst fokuserar på vandrarhem. Personer som söker boende med hjälp av denna OTA söker definitivt efter en specifik typ av boende.

Om du vill hyra ut din lägenhet, en stuga, ett B&B eller bara ett enkelrum, då skulle Airbnb vara ett bra val. De vänder sig mestadels till mindre boenden och de som vanligtvis är privatägda.

Vilka kanaler ska jag satsa på?

Som vi har sett är alternativen många och det kan vara svårt att avgöra vilka bokningskanaler som fungerar bäst för dig. Så det bästa du kan göra är att välja så många relevanta kanaler som möjligt och se vilken som ger dig störst avkastning. Låter det dyrt, tidskrävande och tråkigt? Oroa dig inte, vi hjälper dig gärna! Eftersom Sirvoy har en integrerad kanalhanterare så får du tillgång till alla bokningskanaler samtidigt, antingen direkt eller med hjälp av en tredje part. Och istället för att hålla koll på bokningar manuellt så kommer de alla att samlas på samma plats.

Genom en tvåvägsintegration kommer dina bokningar hållas uppdaterade oavsett var bokningen kommer ifrån och alla andra kanaler meddelas om att rummet är bokat och inte längre tillgängligt. Skapa ett gratis testkonto här och prova på alla dessa fantastiska fördelar.

*Sirvoy kommer inte att ha en direkt anslutning till HRS förrän i slutet av 2020, men under tiden kan du fortfarande få tillträde till HRS via Siteminder och MyAllocator som tredje part.