Vad är skillnaden mellan ett hotellbokningssystem (PMS) och en Channel Manager (kanalhanterare)?

28 december 2019 00:45 CET

Att driva en hotellverksamhet, ett B&B eller ett vandrarhem kan vara både tidskrävande och stressigt om du gör det helt på egen hand. Många hotellägare tar hjälp av ett system som sköter flertalet av de uppgifter de tidigare behövde göra själva. Kanske har du själv funderat på att prova något liknande? I den här bloggen kommer vi att förklara skillnaderna mellan ett hotellbokningssystem (PMS) och en Channel Manager (kanalhanterare). Förhoppningsvis kommer det att göra ditt sökande lite enklare.

Hotellbokningssystem (PMS)

Ett hotellbokningssystem, även kallat PMS, är ett online-bokningssystem som tar hand om den dagliga driften av din verksamhet. Det kan utföra komplexa uppgifter som att organisera städning, skicka e-post till gäster, acceptera onlinebokningar, hantera betalningar och mycket annat.

Allt du behöver för att hantera din verksamhet sker nu automatiskt, vilket innebär nästan inget pappersarbete eller dubbelbokningar. Du behöver inte heller bekymra dig för att skicka bokningsbekräftelser till dina gäster, eftersom systemet gör det åt dig. Med så mycket ledig tid kanske du börjar fundera på en hobby, eller kanske bara en välförtjänt paus!

Ett hotellbokningssystem gör det möjligt att ta emot bokningar direkt via den uppkopplade bokningsmotorn, men många hotellägare vill också använda bokningskanaler för att säkerställa att ännu fler hittar deras hotell. Men för att kunna ta emot bokningar från kanaler kommer du att behöva en sak till …

Channel Manager (kanalhanterare)

Till att börja med, vad är en kanal?

En kanal är en webbplats där hotellägare kan lägga upp sitt hotell, B&B eller vandrarhem, så att personer kan boka det online. Du har säkert hört talas om populära bokningskanaler som Booking.com, Hotels.com och Expedia.

Om du samtidigt har en egen hemsida så måste du se till att tillgängligheten där uppdateras, när bokningar görs via kanalerna, annars riskerar du överbokningar. Om du vill vara ansluten till en eller flera kanaler måste därför ditt bokningssystem kommunicera med kanalerna för att säkerställa att detta sker. Det är här en Channel Manager (kanalhanterare) kommer in.

En Channel Manager tar emot bokningen och upplyser andra anslutna kanaler om att ett rum har bokats och att det inte längre är tillgängligt. Om den är integrerad med ditt hotellbokningssystem kommer den också att uppdatera tillgängligheten på din hemsida.

Sirvoys bokningssystem har en inbyggd Channel Manager med en tvåvägsintegration. Det innebär att om du får en bokning av ett rum via en kanal, så kommer det rummet att visas som bokat på din hemsida. Och om du får en bokning av ett rum via din hemsida så kommer det inta att vara bokningsbart på bokningskanalen. Ganska smart va?

Vi hör ofta berättelser från våra kunder om hur mycket tid de sparat och stress de sluppit, tack vare en Channel Manager. Här är några av alla citat från våra nöjda kunder:

Jag hade aldrig provat en Channel Manager. Hur klarade jag mig utan?? ~ Marcella

Sirvoy är ett mycket smart system, lätt att använda och kräver minimal utbildning jämfört med andra system. Priset är mycket rimligt och det är lätt att integrera med både våra egna och andras försäljningskanaler. ~ Simon

Alla kanaler anslutna och uppdaterade i varje bokning eller ändring som gjorts av oss eller våra kunder. Inga fler dubbelbokningar ~ Viktor

Sirvoy har blivit till ett oumbärligt vapen för mig. Trots att vårt hotell endast har fem rum, skulle det lätt överbokas om vi inte hade Sirvoy. ~ Lourdes

Om du vill ha mer information om Channel Managers, kolla in vår blogg, Hur man väljer rätt Channel Manager till sitt företag

Använd dem tillsammans

Så för att sammanfatta det hela. Ett hotellbokningssystem (PMS) och en Channel Manager (kanalhanterare) är lika värdefulla som de är olika. För att maximera dina intäkter och minimera ditt arbete är det bäst att använda dem båda två.

Vi rekommenderar att du väljer ett hotellbokningssystem som kan integreras med en Channel Manager, så att du inte behöver använda två olika system. Detta säkerställer att allt i bokningsprocessen sker automatiskt och säkert mellan kanalen och den egna hemsidan. Och om du någon gång behöver hjälp, så är det alltid praktiskt att bara ha ett företag att kontakta, istället för två.