Hur man lockar fler utländska gäster till sitt hotell

Idag, den 27 september 2019, är det Världsturismdagen. Syftet med den är att öka medvetenheten om att turismen är viktig för det internationella samfundet. Så i turismens anda har vi beslutat att titta på tre av de bästa sätten för att locka fler internationella besökare till sitt hotell.

Utveckla en internationell språkstrategi

För att få utländska besökare spelar det stor roll om man hanterar flera språk. En hotellägare kan hålla kontakten med sina gäster genom att se till att kunna hantera så många språk som möjligt. Tekniken har gjort stora framsteg när det gäller översättningar i realtid och det finns nu översättningstjänster som specifikt riktar sig till resenärer och hotell. Ett sådant företag som förstår vikten av flerspråkig kundservice är Whym. De erbjuder en rad tjänster anpassade och designade för hotellägare.

Naturligtvis finns det andra billigare alternativ, där Google Översätt är ett av de mest populära. Google Översätt används av mer än 200 miljoner människor varje månad. De har visat sig vara så populärt att de nu har utökat sin teknik till att omfatta en kameraöversättare som översätter text från bilder på praktiskt taget alla språk. De har också nyligen lagt till Pixel Buds (trådlösa hörlurar med stöd för översättning) i sitt sortiment som fungerar med Google Assistent för att tillhandahålla realtidsöversättningar på 40 språk!

Ett annat enkelt sätt att nå sina utländska resenärer är att se till att man använder ett hotellbokningssystem (PMS – Property Management System) som hanterar olika språk. Sirvoys bokningsformulär finns för närvarande på över 25 språk och visas automatiskt på gästernas språk baserat på deras geografiska plats. Dessutom är gränssnittet i hotellbokningssystemet tillgängligt på 8 språk, och fler är på väg. Detta innebär att systemet inte bara kommunicerar med era gäster utan också hjälper er personal eftersom de kan ändra systemspråk till det dem är mest bekväma att arbeta med.

Håll kontakten med resebyråer online

Mindre hotell kan aldrig matcha den budget och den tid resebyråer online (OTA – Online Travel Agencies) har för att få gäster till de anläggningar de har på sina webbplatser. Det är viktigt att man visar upp sin anläggning på resebyråer online som används av de gäster man vill locka. Detta kan förstås skapa oro för de flesta hotellägare eftersom ju fler resebyråer online man ansluter sig till, desto mer saker kan gå fel. Men om man ser till att hotellbokningssystemet (PMS) man använder kan ta hand om administrationen med en kanalhanterare (Channel Manager) så kan man njuta av alla fördelarna utan stress!

Visa upp er destination utomlands

Ett av de bästa sätten att göra detta är genom att bilda partnerskap med researrangörer och att samarbeta med resebyråer. De flesta resenärer föredrar att använda dessa tjänster när de reser långt bort så det är ett utmärkt sätt att nå långväga gäster. LinkedIn är ett bra ställe att komma igång eftersom det finns många resegrupper att ansluta sig till. Webbplatser för att marknadsföra sin destination är också ett bra ställe att pröva när man riktar in sig på enskilda platser eftersom dessa vanligtvis har en sida för lokala hotell. Här är en som hittades vid en snabb sökning på till exempel Vancouver och de flesta turistmål har webbplatser som liknar den här.

Resesamlingsplatser online är den andra stora grejen där TripAdvisor kanske är den mest kända. Sådana är ofta ett första stopp för de flesta som vill läsa erfarenheter från andra resenärer. Därför är det alltid viktigt att se till att man ber sina nöjda kunder att lämna en recension på sådana webbplatser eftersom denna feedback är ovärderlig på lång sikt.

Som en sista punkt vill resebyråer och researrangörer ha riktigt detaljerat innehåll som bilder, kartor och beskrivningar, så se till att hålla er webbplats uppdaterad och informationen aktuell.

Börja integrera dessa enkla förslag i er marknadsföringsstrategi och vi är övertygade om att ni snart välkomnar gäster på så många språk som ni kan hantera!