Varför negativa recensioner kan få positiva resultat

09 april 2019 04:21 CEST

När man sköter om ett hotell, vandrarhem eller liknande så kan det vara läskigt att uppmuntra sina gäster att ge en recension, men det kan vara avgörande om man vill ha fler bokningar. En studie gjord av SiteMinder visar att nästan 80% av TripAdvisors användare kommer att läsa upp till ett dussin recensioner innan de bokar ett hotell vilket visar hur viktigt detta är för ert företag.

En bra recension ökar chansen att människor väljer er anläggning på kanaler som Booking.com eller Airbnb. Låt oss vara ärliga, vem klickar på ett hotell med en 2/5 recension, alla letar efter minst 4/5 i betyg, eller hur?

Självklart handlar det inte bara om att ta emot fler gäster utan också om att visa era nuvarande och potentiella gäster att ni bryr er om dem. Detta kommer att hjälpa er att förbättra relationen med era gäster och vinna deras lojalitet.

Att be dem ge feedback om sin vistelse visar att ni vill att de ska ha den allra bästa upplevelsen och att ni är öppna för att göra ändringar när det behövs. Ärligt talat, vem skulle inte älska tanken på det?

Så vad gör ni om ni får den dåliga recension som ni var så oroliga för? För det första, få inte panik. När man letar efter ett ställe att bo på kan en gäst vilja läsa en dålig recension här och där. När ett hotell bara har positiva recensioner kan det göra en lite misstänksam, för har du någonsin bott på ett hotell där allt varit 100% perfekt? Jag vet att jag inte har det.

…en gäst kanske vill läsa en dålig recension här och där.______

För det andra, kom ihåg att alla dessa bra betyg kommer att se ännu mer fantastiska ut jämfört med dem som är mindre entusiastiska. Ofta gillar gästerna att jämföra hotellrecensioner, och den jämförelsen kan få er anläggning att märkas.

Slutligen, försök alltid att se era gästers åsikter som en möjlighet att lära er saker. Recensenter har sällan skadliga avsikter och kritik så om det är konstruktivt kan det hjälpa er att få er anläggning på rätt spår. Till exempel om en gäst säger att poolen var smutsig i sin recension så hjälp er det ju er att kontrollera rengöringsprocedurerna bättre och resultatet blir att alla era gäster får en bättre helhetsupplevelse.

Sammantaget är en dålig recension inte alltid så illa som man kan tro och borde definitivt inte stoppa er från att fråga era gäster om feedback. Kolla in vårt tidigare inlägg för mer förslag på hur ni kan svara på era gästrecensioner.