Intervju: James Bishop på den banbrytande SiteMinder Exchange

26 mars 2019 14:23 CET

Låt oss börja med att tacka för att du gjorde denna intervju med Sirvoy. Vi är säkra på att majoriteten av våra läsare känner till SiteMinder men du kanske kan berätta lite om dig själv och vad ditt jobb innebär?

Jag började min karriär i branschen för 20 år sedan på hotell och älskar industrin och kommer alltid att vara tacksam för den fantastiska introduktionen till enastående service som jag fick under min träning på hotell i Storbritannien. Jag har alltid haft en passion för teknik så när ett tillfälle uppstod att arbeta inom det området och samtidigt i hotellbranschen så tog jag chansen. Sedan dess har jag arbetat inom teknikområdet för hotellverksamhet med olika lösningar för PMS, EPOS, CRM och CRS. Det är en perfekt blandning av uppgifter för mig.

Jag har varit en del av SiteMinder sedan 2012 och har tillbringat de senaste sju åren med att ta hotellägare närmare sina gäster genom teknik. Idag arbetar jag globalt med olika partners inom hotellteknologi för att öka efterfrågan på hotell och förbättra de anslutningslösningar som finns tillgängliga för branschen i ett större perspektiv.

Hur många hotell är för närvarande registrerade på SiteMinder globalt?

Mer än 30 000.

Vad var syftet med SiteMinder Exchange, och vilken typ av resultat har du sett sedan lanseringen i juni?

Vi lanserade SiteMinder Exchange för att ta itu med en av de mest anmärkningsvärda hindren för hotellteknologisk innovation, vilket är anslutningar. SiteMinder Exchange är en kraftfull och enkel lösning som löser uppkopplingsproblemet för hotellfastighetssystem (PMS) som Sirvoy och hotellapplikationer överallt. Vi har blivit överväldigade över gensvaret och det stöd vi har fått från teknikpartners och hotellägare. Responsen har visat hur viktigt detta är.

Från ett par dussin i juni har SiteMinder Exchange nu nått mer än 100 PMS:er och hotellapplikationer – allt från CRM-system som Guestfolio och Revinate till upsellingverktyg som Oaky, intäktshanteringssystem som Pace och gäståterkopplingsplattformar som TrustYou, och många fler håller på att utvecklas.

Andra företag skapar nav eller marknadsplatser för att integrera olika tjänster som krävs i turistbranschen. På vilket sätt är SiteMinder Exchange annorlunda?

Hotellapplikationerna betalar ingen kostnad för att integreras utan istället prenumererar de till en låg månadsavgift för varje hotellfastighet som väljer att få applikationen ansluten till deras PMS. Lösningen är gratis för PMS och hotell, vilket är viktigt i en bransch som traditionellt har varit långsam med att ta till sig ny teknik på grund av rädsla för risker eller förändring.

Dessutom har anslutningar alltid varit kärnan i vad vi gör på SiteMinder, oavsett om det handlat om att koppla hotell till onlinevärlden och dess gäster, eller ansluta hotellteknikleverantörer till hotell och med varandra. Vår roll är central för hela ekosystemet i reseindustrin. Så när vi ser på SiteMinder Exchange är vi glada att kunna använda de befintliga relationerna vi har med över 250 PMS:er över hela världen och de lärdomar vi har uppnått under många år med att skapa praktiska lösningar som underlättar problematiken med att bygga punkt-till-punkt-anslutningar. Det är den här positionen som i slutändan skiljer oss från andra och gör det svårt att konkurrera med.

Vilka effekter tror du att SiteMinder Exchange kommer att ha på turistbranschen på lång sikt?

SiteMinder Exchange har fundamentalt brutit ner integrationsbarriären för de som skapar hotellteknik. Därmed har vi alla inom branschen kommit ett steg närmare vår gemensamma vision, att hjälpa hotellägare att få tillgång till integrationer och få fullständig insikt i sina gäster, vilket de behöver för att kunna driva ett framgångsrikt hotell.

Vad är SiteMinders motto?

Vi existerar för att släppa lös potentialen i varje hotell.

SiteMinder Exchange har brutit ner integrationsbarriären för de som skapar hotellteknik.

Var ser du hotellbranschen om fem år?

Under de närmaste fem åren förväntar jag mig att nya aktörer kommer att fortsätta att försöka störa status quo i toppen av online-bokningsvärlden. Och jag förväntar mig, eller snarare hoppas på, att dessa försök kommer att ge möjligheter att minska anskaffningsvärdet för hotell allt eftersom konkurrensen i detta område ökar.

Jag förutser att vi kommer att se ytterligare betoning på gästernas upplevelse och personalisering, speciellt vid bokning i förväg och vid incheckning, och därmed fler och fler verktyg för hotell som maximerar deras potential och hjälpa dem konkurrera om gästerna.

Kategoriseringen av leverantörer av hotellteknik kommer att bli alltmer suddig eftersom det sedan länge har varit möjligt för hotellägare att få tillgång till flera applikationer som erbjuder holistiska lösningar från en enda plattform. Fokuseringen på data kommer bara att växa härifrån, speciellt konsolideringen av data från olika kontaktpunkter till en enda databas. Detta för att ge hotellägare möjlighet att bryta ner och förstå sina data på ett sätt som tidigare inte var möjligt.

Det finns förändringar, hot och innovation som händer i hela turistbranschen och jag misstänker att det kommer att ta lite mer tid innan man märker av detta. Så jag ser fram emot de närmaste fem åren och de möjligheter och utmaningar som detta kommer att innebära för oss alla i den här branschen.

Som en fullt integrerad SiteMinder Premium Partner kan Sirvoy hjälpa hotellägare överallt att bättre hantera sin rumsfördelning samt öka sina intäkter.