Prisparitet – Få det att fungera i det mindre företaget

19 oktober 2018 07:02 CEST

Exakt vad är det?

Om du googlar det så hittar du en mängd information med ibland förvirrande eller till och med motstridiga förklaringar. Prisparitet är helt enkelt ett lagenligt avtal som säger att ett hotell måste erbjuda samma eller bättre priser i alla distributionskanaler eller resebyråer online (OTA) som den använder för att sälja sina rum.

Detta är ett ganska kontroversiellt ämne, till stor del för att småföretag tycker att det är svårt att konkurrera med resebyråer online för sin egen verksamhet. Medan Frankrike, Italien, Österrike och Belgien helt har förbjudit klausuler med prisparitet är resten av EU fortfarande långt ifrån att förbjuda detta i sin helhet. Eftersom andra länder som USA och de i Latinamerika verkar längre bort än någonsin från att reglera systemet är det ett behov hos hotellägare att leta efter sätt att utnyttja möjligheterna samtidigt som de negativa aspekterna av denna prissättningsstrategi minimeras.

Fördelarna

Tro det eller ej, men prisparitet kan faktiskt vara till nytta för ert företag på följande sätt.

  • Pristransparens – ni kan behålla gästens förtroende eftersom de kan vara säkra på att priserna är samma över alla kanaler.
  • Marknadsföringsstrategi – vi har tidigare diskuterat ”The Billboard Effect” och de reklamfördelar man får genom att samarbeta med de stora aktörerna i branschen.
  • Partnerskydd – eftersom alla kanaler erbjuder samma pris skyddas affärsförhållandet mellan hotellet och dess kanaler.

Nackdelarna

  • Hindrar hotellet från att erbjuda sina gäster bästa möjliga pris.
  • Prisskillnaden innebär av olika orsaker att vissa OTAs erbjuder ett billigare pris än vad som finns på hotellets egen hemsida.
  • Provisionerna som debiteras av dessa kanaler är oreglerade och kan vara förödande höga.

Hur ska man hantera det?

Som vi har diskuterat har prisparitet både fördelar och nackdelar. Så gör det mesta av er situation genom att följa dessa enkla tips.

  • Ta tillbaka kontrollen genom att bestämma vilka rum som erbjuds i varje kanal.
  • Bestäm vilka som er de mest fördelaktiga kanalerna för just ert hotell. Vi tog upp detta i vår blogg om distributionsstrategier.
  • Prisparitet begränsar inte ett hotell från att erbjuda mervärde till sina priser. Tillägg som sen utcheckning, rabatt på nästa vistelse eller gratis parkering gör att kunden tänker till två gånger innan de bokar via en annan kanal.
  • Använd en kanalhanterare för att spåra inventering och för att förhindra skillnader i prisparitet.