Förbättra er distributionsstrategi

19 augusti 2018 09:30 CEST

En bra distributionsstrategi är nyckeln till framgång och att hålla sina rum bokade säsong efter säsong. Oavsett om ni har ett Boutiquehotell med bara ett par rum eller driver en hotellkedja måste det här problemet lösas för alla som vill öka antalet bokningar och förbättra sina intäkter. För de som nu börjar klia sina huvuden är allt ni behöver veta att en distributionsstrategi är det sätt på vilket ni bestämmer er för att marknadsföra ert hotell, mer specifikt, vilka kanaler ni väljer att använda för att göra det.

Detta är verkligen inte en lätt uppgift. Den stora volymen av kanaler som finns tillgängliga på global nivå är överväldigande och att besluta vilka som kommer att fungera bäst är en utmaning. Låt oss prata om de två typerna av distributionskanaler som är tillgängliga för en hotellägare.

För det första har vi ”indirekta”. Det är dem som bokas via en mellanhand som onlineresebyråer (OTAs), metasökmotorer som Kajak eller Trivago eller assisterad bokning via Google och TripAdvisor. Genom webbplatser likt dessa kan ni dra nytta av indirekt marknadsföring. För mer information se vår tidigare artikel: Få er verksamhet att växa med ”the Billboard Effect”.

För det andra har vi ”direkta”. Det är bokningar gjorda via er egen webbplats, och definitivt den ni vill koncentrera er på, eftersom det här är den mest lönsamma på lång sikt.

För att bestämma den bästa strategin för ert hotell bör ni börja med att fastställa eller definiera följande kriterier:

  1. Mål: Vilka är era pris-, beläggnings- och inkomstmål?
  2. Målmarknader: Identifiera gästsegment och profiler.
  3. Ansvar: Hur kan ni bäst jobba som ett team med den personal som ansvarar för att skapa och hantera efterfrågan?
  4. Prestandamätning: Vilka kanaler hjälper er att uppnå era mål och vilka gör det inte? Behöver vissa strategier justeras eller fungerar de bra?
  5. Data: Basera era beslut mer på era data än er magkänsla. Använd informationen ni har för att göra en prognosanalys av efterfrågan på marknaden och konkurrenskraftig positionering, historisk och realtidsefterfrågan samt resenärsbeteende.
  6. Distributionskanaler: Vilka är de rätta för att nå era målmarknader?

Indirekta kanaler kan säkert vara en bra samarbetspartner för ert hotell men de måste hanteras väl och man får ofta pröva sig fram för att hitta det bästa sättet för de olika typerna av indirekta kanaler. Utan tvekan bör direkta bokningar vara högsta prioritet när det gäller er distributionsstrategi eftersom det är den mest lönsamma kanalen ni kan arbeta med. Med det i åtanke så låt oss fokusera på några råd för att öka effektiviteten i detta marknadsföringsverktyg.

Strategier för att öka direktbokningar:

  • Optimera er webbplats och er bokningsmotor. Se till att de är användarvänliga, mobilvänliga och sökmotorvänliga.
  • ”Boka direkt”-kampanjer. Det innebär att erbjuda de bästa priserna, rabatterna och incitamenten, specialerbjudanden för sociala medier, e-postlistor eller medlemmar av lojalitetsprogram.
  • Återvändande gäster är mer lönsamma än nya. Se till att ni gör något för att få dem att komma tillbaka. Ge dem skäl att återvända, ge dem skäl att boka direkt och belöna deras lojalitet.
  • Ta kontroll över era rum. Ni som hotellägare bör skaffa er kontroll över vilka rum ni vill erbjuda på varje kanal och till vilka priser.
  • Distributionsverktyg. Dra nytta av verktyg som hjälper er att förstå marknadsförhållandena, hantera priser och tillgänglighet, analysera data och vara effektiva, till exempel ert hotellbokningssystem (PMS), Google Analytics och er Channel Manager.

Vi hoppas att dessa tips hjälper er att skapa en effektiv distributionsstrategi som passar ert hotells behov, förhoppningsvis en som hjälper er att få mer direktbokningar.