Hur man får sitt Boutiquehotell att synas

22 april 2018 14:47 CEST

Det går inte att förneka att utvecklingen och utbyggnaden av stora hotellkedjor och lägenhetssajter som Airbnb får många mindre hotell att kämpa för att hitta sin nisch. För att överleva som företag är det viktigt att hitta sitt unika försäljningsargument, sin marknadsstrategi. Om ni inte hittar ett sätt att sticka ut, är ni bara ytterligare ett hotell som konkurrenterna kan ta gäster ifrån. Så få övertaget genom att ge gästerna en orsak att välja just er, en anledning att komma tillbaka igen och igen.

För att ge våra Boutiquehotell en viss inspiration granskade vi undersökningen ”BLLA Annual Sentiment Survey 2017”. Den tar en djupgående titt på hotellbranschens framtid och skapades för att hjälpa hotellägare att fatta välgrundade och kunniga beslut för det kommande året. För att ni ska kunna spara tid med planeringen av er marknadsföringsstrategi så har vi sammanfattat undersökningen i följande fem punkter:

  1. Det är viktigt att erbjuda sina gäster unika stunder, ”Instagramtillfällen”, vilket gör att era gäster känner sig speciella. Instagram har blivit en av de viktigaste apparna som resenärer delar sina upplevelser med. Det är därför fokus bör vara på att erbjuda unika tillfällen som gästerna minns.
  2. En nyckelfaktor är att vara originell. Designen av ert hotell är ett utmärkt sätt att sticka ut från mängden och marknadsföra er. Detta är en sak som små hotell lättare kan göra jämfört med de stora hotellkedjorna eftersom de har färre möjligheter att byta tema, uppdatera inredning och ha med lokala detaljer i sin design.
  3. Personalen bör utbildas för att ge gästerna en upplevelse bortom deras förväntningar. Då kan personalen förutse gästernas behov även innan de själva är medvetna om dem. Att kunna ge svar och lösningar på kundernas krav på olika och oväntade sätt skapar varaktiga minnen. Identifiera behoven hos varje typ av resenär (företag, privat). Försök att inte säga ”nej” till gästen – leta istället efter ett sätt att tillfredsställa deras förväntningar eller erbjuda olika alternativ. Ni vill att era gäster ska minnas ert hotell på grund av att ni gjorde allt för att möta deras behov.
  4. Inse vikten av den lokala miljön i utformningen av ert hotell. Det är inte bara bekvämligheterna som är viktiga, gästerna vill uppleva platsens historia och kultur.
  5. Att vara ett litet hotell betyder inte att man måste hamna efter i tekniken och denna undersökning lyfter fram olika lösningar som andra små hotell har implementerat. Det är saker som att kunna checka in online, nyckellösa system, själva välja och styra bland film och tv utbudet samt smidigt hantera återkommande gäster. Detta är särskilt viktigt, för idag är det största antalet resenärer en generation som är uppvuxna med denna teknik och förväntar att ständigt kunna vara uppkopplade. Här kan Sirvoy hjälpa till eftersom vår mjukvara fortsätter att vara ett av de mest innovativa systemen på marknaden. Vi strävar ständigt efter att vara tekniskt relevanta och arbetar hårt för att ge meningsfulla lösningar till hotellägare runt om i världen. Vi planerar flera nya funktioner under 2018, bland annat ett förbättrat CRM-verktyg som hjälper hotell att komma närmare sina gäster och ytterligare språkversioner så hotell kan fortsätta locka gäster från hela världen.

Vi hoppas att ni kan ta med er något från den här korta sammanfattningen och hitta några praktiska lösningar i marknadsföringen av ert hotell. Det kan vara svårt att ständigt vara trenden i en bransch som går så fort som den här. Men fördelarna är väl värd ansträngningen, och en sak är säker; era gäster kommer att lägga märke till det!