Skräddarsydda upplevelser för dina gäster

02 januari 2018 17:19 CET

Det är intressant att dagens hotellgäster värdesätter en bekväm upplevelse mer än saker (92% av gästerna kommer att förväntar sig anpassningsbara bekvämligheter år 2020, enligt Forbes). Vad betyder då det här för hotellägaren? Låt oss ta AC till exempel. Det räcker inte att bara erbjuda luftkonditionering, gästen kommer förvänta sig att man kan justera temperaturen efter egna önskemål. På Amsterdam citizenM Hotel kan gästerna välja hur de vill ha belysningen i rummet, innan de ens lämnar hemmet!

Eftersom 76% av alla resenärerna bedömer hotellets tekniska bekvämligheter innan de bokar, så erbjuder fler och fler hotell tjänster som filmer på rummet, anpassningsbara kylskåp på rummet, Bluetooth-högtalare, smartphones som hotellnycklar, gratis tidningar (papper eller på webben). Aloft Hotels har gått så långt att några av deras hotell erbjuder en robot-butler för virtuell rumsservice. Det finns inga gränser för fantasin när det gäller kampen om gästerna..

Men när all denna teknik redan erbjuds, vad mer kan vi förvänta oss i framtiden?

Hilton planerar “Det anslutna rummet” Där gästerna kan använda en app för att kontrollera belysning, underhållning, temperatur och mycket annat. Kryssningsbranschen tar ledningen inom detta område och utvecklar flera idéer som så småningom kan användas på hotell, vandrarhem och till och med B&B.

Carnival Corporation tar 2000-talets teknik till en helt ny nivå genom att utveckla en ”medaljong” med gästens namn, fartyg och segeldatum. Och för vad? Den hjälper resenärer att låsa upp dörrar och betala för varor och informerar besättningen om vilken gäst som närmar sig. Den lagrar uppgifter som specialkost och restaurangbokningar. Tack vare sitt lokaliseringssystem kan besättningen enkelt hitta passagerare för att leverera beställda drycker och snacks. (Dessa tjänster kan beställas via en smartphone, surfplattor eller interaktiva skärmar).

På liknande sätt fokuserar Royal Caribbean Cruises på att förbättra upplevelsen genom sin app med ansiktsigenkänning Denna app gör det möjligt för passagerare att checka in snabbt och enkelt med ansiktsigenkänning istället för att köa vid en incheckningsdisk. Väl ombord kan de registrera sig för utflykter, beställa drinkar, boka middagar, öppna rumsdörrar och tack vare RFID-taggar på bagaget så kommer gästerna också kunna spåra sina väskor.

De flesta hotellägare har knappast ännu installerat teknik för ansiktsigenkänning eller avancerade klimatsystem. Men med Sirvoys mycket intuitiva hotellbokningssystem (PMS) kan de förenkla sitt arbete samtidigt som de förbättrar gästupplevelsen. Vi är glada att kunna erbjuda en 14 dagars gratis testperiod för att du som hotellägare själv ska kunna se alla fördelar. 

Under tiden kommer det att bli intressant att se hur tekniken utvecklas och hur den kommer att användas i hotellbranschen för att möta gästernas önskningar. Det kommer att bli spännande!